söndag 19 oktober 2014

1 år!

Hej dagboken,

I dag är jag ett år och en dag. I går hade jag mina första födelsedag och fyllde ett år. Nu är jag verkligen en stor tjej. Jag hade en jätterolig födelsedag. 

Först vaknade jag i min säng i Hagen. Jag fick ingen frukost på sängen, men det gör ingenting. Vällingen var god nere i soffan med papsen också. Papa och papsen hade redan gjort allt i ordning, så när jag var klar, så åkte vi iväg till mamie och papi i Gerardmer.

Precis efter det att vi kommit fram och höll på att tömma bilen kom farbror Eric, Lea, Manon och Hugo också. Det blev ju jättemånga på mitt kalas, fast jag saknade farmor, farfar, farbror Henke, faster Jennie, Matilda, Kasper och kusinerna i Lyon också (men vi skypade med farmor och farfar, som sjöng Jag må hon leva, och de andra sjöng också på telefon senare).

Efter min lilla middagslur åt vi tårta, fast jag fick ingen. Mamie hade köpt två tårtor med varsitt ljus i. När alla hade sjungit Joyeux anniversaire hjälpte Hugo mig att blåsa ut ljusen.

Sedan var det dags för presenter. De första fick jag av farmor och farfar, jättefina kläder, en pyjamas, en jättestor cape som jag skall ha på mig när jag äter själv, strumpor och sedan skall jag få någonting mer, fast papa och papsen måste bara köpa det först. Av mamie och papi fick jag en aktivitetsplatta med en massa skojiga knappar och en grön telefon.  Av min svenska fina gudfamilj fick jag också jättefina kläder, ett par jeans och två fina tröjor i skojiga färger, och två hårspännen, ett som passade till varje tröja. Av min franska gudfar och kusinerna fick jag en hund som kan skälla och resa sig på bakbenen, och en tröja med byxor. Av kusinerna i Lyon fick jag ett pussel med djur från djungeln, där man kan känna hur djuren känns, med lite mjukt på lejonets man till exempel.
Sedan fick jag andra saker också. Av Malou, Vincent, Clement och Charles fick jag en lådbok. Vet ni inte vad en lådbok är? Det är som en pärm, som man öppnar och då finns det små lådor i den, där man kan lägga sin första tand, sin första champagnekork ch en massa andra saker. Jag har ju redan druckit champagne, så det var ju lite sent, men papa la korken från champagnen som alla de andra drack på min första födelsedag, det blir ju nästan rätt. Av Tony, Lello och Maximo i London fick jag ett  jättefint handgjort kort med ett litet M och ett rödvitt band som gick igenom det, och jättefina ord inuti.

Sedan gick vi ut och promenerade och på vägen hem gick vi förbi tant Helene där vi fikade lite och då fick jag en jättefin hakklapp med två nallebjörnar. När vi kom hem sedan var jag hungrig och trött, så jag fick äta och gå och lägga mig direkt. Oj, vad gott jag somnade.

Nu tror ni kanske att dagboken är slut för i dag. Men nehej, för i dag har jag en gästbloggare. Får jag lov att presentera papsen, som är min första gästbloggare :-) Han har lovat att berätta vad som hände för exakt ett år sedan (fast han kommer att göra ett eget inlägg, så att det här inte blir då långt). Välkommen papsen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar