söndag 17 augusti 2014

Uteliggare eller ...

Hej dagboken,

I morse gjorde mamie som farmor och gav mig en plastslev att leka med. Det är mycket roligare än mjukisdjur ibland. Speciellt när man kan göra en massa ljud med den.

Sedan tog vi en promenad till stan för att köpa bröd, som mamie och papy gör varje dag. Jag måste erkänna att äventyret inte kunde hålla mig vaken hela tiden, jag somnade efter en stund och vaknade inte förrän vi var nästan hemma igen.

Till lunch var vi bjudna på restaurang av papas morbror Dédé. Egentligen heter han André men alla kalla honom Dédé, eller Doudou. Vi åkte med bilen till en annan lite by som heter Xonrupt. Restaurangen var som en fjällstuga där hela nedervåningen var ett stort rum för att äta. Jag hade fått äta hemma innan. Papa och papsen var oroliga att jag inte skulle kunna koncentrera mig med en massa folk omkring. Kanske har de rätt. Jag fick en barnstol att sitta i, men jag fick sitta i knäet på alla en lite stund också. Det fanns en annan liten flicka vid bordet bredvid som bara var en månad äldre än mig. Jag fick testa toaletten också. Den hade ett skötbord. Jag hade trott att det skulle vara lite spännande, men det är faktiskt bättre hemma. Men annars var det bra. Alla fick äta en massa medan jag fick lite fruktmos. Lite orättvist, men jag får väl vänta lite innan jag får äta samma som de andra. Men, papsen gav mig en droppe vin på läppen - smaskigt!

När vi kom hem var det dags för mig att äta igen. Sedan fick jag sitta på bordet när alla de andra satt runt omkring. Det bästa var att jag nästan kunde nå allting, åtminstone hade jag kunnat det om de andra inte hela tiden lagt sig i. Efter ett tag kom papas kusin Yves med sin fru Anne. De skulle hämta sina nycklar som mamie och papy vaktat när de varit på semester. Då blev det ännu fler som satt runt bordet och tittade på mig. Jag försökte att göra min stämma hörd, men de bara skrattade åt mig när jag skrek till. "Öh", skrek jag. "Öhöhöh". Men som vanligt verkade ingen förstå mig. Vad gör jag för fel?
En gång låg jag på ryggen på bordet och fick tag i en vattenflaska som var tom. Skruvkorken var ganska kul, så jag låg och slickade och sög på den en stund. Då sa Yves att jag såg ut som en uteliggare. JAG tyckte i alla fall inte att det var särskilt roligt, men de andra verkade tycka att det var väldans lustigt. Vuxna har verkligen konstig humor ibland.

När papa, papsen, mamie och papy skulle äta kvällsmat fick jag sitta bredvid som vanligt. Det är ju himla käckt då att passa på att träna på vad man vill säga. Och så har jag förstått att man kan hjälpa till med kroppen för att förstärka det man vill ha fram. Jag vinkade med armarna och visade elegant med båda pekfingrarna hur melodin gick. Då skrattade de igen och papsen tyckte att jag såg ut som en orkesterdirigent. Det var ju i alla fall bättre än en uteliggare.
Mamie lät mig smaka på sin persika. Äntligen lite riktig mat. Hon tog av skalet så att jag kunde slicka på den och ibland fick jag loss en liten bit. Mums.

Innan jag gick och la mig så hittade jag en sak till som jag letat efter ett tag - andra näsborren. Jag visste väl att jag hade två! För den som undrar, så ligger den bredvid den högra som jag hittade tidigare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar