lördag 9 augusti 2014

Semester, andra veckan - och min namngivning

Hej dagboken,

Nu fortsätter historien om min semester i Sverige. På söndagskvällen kom farbror Henke, faster Jennie och min kusiner Matilda och Kasper. Jag glömde säga att jag ju redan träffat Matilda, Kasper och faster Jennie tidigare i veckan. De kom och hälsade på med tant Carina på måndagen och sedan var de med oss hela tisdagen innan de tog tåget till farbror Henke. Det var ju då jag slog huvudet i en bjälke utanför farmor och farfars ytterdörr. Det gick bra, fast jag blev rädd och det gjorde jätteont. Kanske var det därför som jag glömt bort det ... Men i alla fall, nu var de hos oss, alla fyra. Oj, vad roligt!

Vi gjorde en massa saker tillsammans. Matilda och Kasper ordnade med fotbad för alla. De hade en massa sprutflaskor som de fyllde med vatten. Men jag fick inget fotbad, jag vet inte riktigt varför. Jag var ju också varm.

På tisdagen, den 15 juli, var det min namngivningsdag. Papa och papsen hade handlat och lagade maten. De andra lekte med mig. Faster Jennie bar omkring på mig och farmor och farfar också. Matilda hjälpte till att ge mig mat. När jag fått min lunch kunde de börja. Alla hade klätt sig så fina. Jag fick ha en klänning som jag fått av farbror Eric. Farbror Henke ordnade så att vi kunde sitta under körsbärsträdet, med ett litet bord och stolar till alla i en ring. Han dukade med champagneglas och fixade en bricka som papa och papsen kunde använda när förrätterna skulle ut.

När alla satt i sina stolar höll papsen ett litet tal för mig. För vart och ett av mina namn fick jag en droppe champagne på läppen. En för Maïa, en för Birgitta och en för Françoise. Egentligen hade han bara tänkt ge mig en droppe för alla tre namnen, men då sög jag tag i fingret tills han gick med på att ge mig lite till. Tror nog att jag skulle kunna vänja mig vid lite champagne då och då.

Sedan sjöng två av mina gudföräldrar, Henrik och Jennie, en sång för mig. Den var så fin att alla satt och grät. Jag har letat upp texten till den, ifall någon kanske vill läsa den.

http://www.e-chords.com/chords/bo-kaspers-orkester/vad-ska-du-heta

Matilda och Kasper sjöng Idas sommarvisa. Den var också jättefin.

http://www.astridlindgren.se/verken/sangerna/idas-sommarvisa

Och sedan fick jag presenter, med jättefint presentpapper och fina snören som jag kunde leka med. Av Matilda, Kasper, Jennie och Henrik fick jag en flaggstång med mitt namn ingraverat. Den blir ju jättefin att ha på bordet när jag fyller år, och när papa och papsen fyller också, förstås.
Av farmor och farfar fick jag ett jättefint guldhjärta i en guldkedja. Papa och papsen tror att jag kommer att stoppa det i munnen, och det har de kanske rätt i, så jag får inte ha det så ofta ännu.

Papa och papsen hade lagat en fiskgryta som alla de andra fick. Jag fick inte smaka, men jag hade ju redan ätit förstås. När både farfar och jag sovit middag var det dags för tårta. För de andra alltså - igen! Men de hade gett mig att äta innan igen, så jag var inte hungrig. Annars hade jag gärna smakat. Det var en vit prinsesstårta med en rosa ros som det stod skrivet Maïa på.

På kvällen spelade farbror Henke och faster Jennie gitarr och sjöng en massa både fina och skojiga sånger. Den roligaste var den om affären som inte sålde vantar utan bara vifta på händerna.


Resten av veckan gick fort. På onsdagen kom farfars tvillingbror Ingvar med gammelfaster Mariann. De hade med sig en bamsedocka till mig. På torsdagen åkte vi ut till faster Jennies föräldrar på Torp Södergård och fikade. Då var tant Carina där också med farbror Johan och kusinkusin Max. Det var himla skojigt.

På fredagen fyllde farmor år. Då kom faster Jennies föräldrar och hälsade på, och farmor och farfars kompisar Gull-Britt och Bengt-Olof. De hade med sig present både till farmor och till mig. Jag fick en jättefin klänning som jag skall ha nästa sommar.

Sedan var Sverigesemestern slut. På lördagen hade vi varit där i nästan två veckor och vi körde iväg mot Malmö. Där åt vi lunch hos Ann, Mikael, Klara, Stina, Ylva och Iris, en skrivarkompis till papsen och hennes familj. De var jättesnälla.
Efter bron åkte vi genom Danmark till Rödby igen och när vi kom över till Tyskland åkte vi förbi Lübeck innan vi sov över på ett annat hotell än på uppvägen.
På söndagen kom vi hem till Hagen igen. Det var roligt att komma hem till sitt eget rum också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar