torsdag 7 augusti 2014

Jag tror att jag bajsar lite i badet

Hej dagboken,

Igår var papsen hemma från jobbet och lekte med mig. Papa var iväg och arbetade hela dagen och mitt nya dagis börjar inte förrän nästa månad. Det heter "Tomtarna på slottet" förresten, det nya dagiset alltså, för att det ligger bredvid ett gammalt slott i en jättegammal by som heter Rodemack.

I morse sov jag ganska länge, åtminstone så tror papsen det. Jag säger inte så mycket när jag vaknar, tycker liksom att det är ganska mysigt att ligga och morna mig lite med mina nallar. Ibland ligger jag på tvären, det är så skönt att nå fram med fötterna och trycka dem mot spjälorna.
När papsen kom och hämtade mig tyckte jag att det var lagom. Jag hade precis börjat ge små ljud ifrån mig så att han skulle veta att jag var vaken.

När papa eller papsen hämtar mig från sängen finns det en sak som jag gärna vill åt. De har hängt en mobil med små fjärilar i lampskärmen, i alla möjliga färger. Det vore så himla kul att få dra iden. Jag brukar försöka att komma åt en fjäril när vi går förbi, men papa och papsen är så rackarna försiktiga och tror att jag kommer att ha sönder den. De har kanske rätt, men är det verkligen en godtagbar anledning?

När papsen skulle byta blöja hade jag laddat den rejält. Lika bra att han får börja ordentligt när han bara är hemma en dag i veckan. Papa slapp helt mina bajsblöjor igår, men det var inte meningen, det bara inte kom någonting.

Efter frukost fick jag sitta i stolen bredvid papsen medan han drack sitt morgonkaffe. Samtidigt hade fått en ny leksak från jobbet, en iPad, som han höll på att göra i ordning. Han klarade det ganska bra, även om jag redan känner att han snart kommer att be mig om hjälp. Det kommer liksom att bli min grej, det där med blanka skärmar och en massa roliga tangenter. Fast just den här hade ju inga tangenter, inga riktiga i alla fall. Men den såg kul ut ändå.

Papsen och jag gick en lång promenad på morgonen, i en och en halv timme. Vi gick den vanliga vägen till Hellange. På vägen gick vi förbi en massa kossor. En av dem stod och betade med huvudet utanför staketet. Papsen stannade vagnen så att jag fick titta ordenligt. Det var så kul att jag nästan rös.

När jag hade ätit lunch, så skypade vi med farmor och farfar. Det var jätteroligt. Ibland tycker jag inte att det är så roligt med skype, men idag var det kul. Jag visade dem en massa saker, klappade händerna till exempel, och så visade jag dem papsens tänder. Själv har jag inga ännu, men de kommer nog snart också.

Sedan ville papsen att jag skulle sova middag. Det ville inte jag, så jag sa till honom att han fick komma och hämta mig. Det gjorde han, men efter en stund ville han att jag skulle sova igen. Det ville inte jag, så jag fick säga till på skarpen. Jag tror att papsen ville äta sin lunch, kanske började klockan bli mycket, jag vet inte, jag har ju inte lärt mig den ännu, så han försökte sätta mig i min stol. Det ville inte jag. Jag ville sitta i hans knä, och det fattade han som tur var. När han skulle äta försökte jag låna lite saker från hans tallrik, men det fick jag inte.

När han äntligen ätit klart gick vi och la oss i papas och papsens säng. Det gillar jag. Man kan rulla runt som man vill och man kan krypa mot kanten och försöka få tag på fjärrkontrollen till sängen. den är också jätterolig, för den har både knappar och en sladd som man kan suga på, om man får tag på den. Problemet är att papsen hela tiden håller i mig, så att jag inte når. Bara för att den sitter på sidan av sängen och att jag måste kasta mig utför, liksom. Jag fattar inte vad de är så rädda för, som om jag inte visste vad jag höll på med.

När jag ätit min middag fick jag sitta kvar i min stol med bordet framför mig. Papsen diskade mina nappflaskor och då blev jag så trött att jag somnade med huvudet mot bordet. Papsen tyckte tydligen inte att det var ett bra ställe att sova på, så han gick upp och la mig i min säng. Det var skönt, faktiskt.

Efter en stund, jag tror inte att det var så länge, så kom han och väckte mig. Sa någonting om att jag inte fick sova för länge vid den tiden, för att jag inte skulle sova på natten då. Papa hade kommit hem, det var mysigt. Jag gillar när alla är hemma. Papa skulle duscha och raka sig, och papsen också. Meden de turades om fick jag bada. Jag älskar att bada. Jag har massor med roliga badleksaker som man man bita i. En flodhäst, till exempel, och en giraff, och silar som ser ut som fiskar. När det var papsens tur att duscha kunde jag inte hålla mig längre. Jag vet att jag redan bajsat tre gånger idag, men nu kom det en gång till. Papa skrattade när han plockade upp mig. jag fattar inte varför, jag hade ju inte badat färdigt! Sedan fick jag i alla fall ligga på skötbordet och titta på när papsen rakade sig. Först satte han på sig ett stort vitt skägg och sedan skrapade han liksom bort det i små bitar. Konstigt. Det tror jag inte att jag bryr mig om.

När vi alla var klara och hade tagit på oss gick vi ned igen, så att papa och papsen fick äta. När de var klara sa det att klockan visade matdags för mig också, men att de först skulle byta blöja på mig igen. Tur det, för jag hade slutat dagen som jag börjat den.

Efter min välling var jag inte alls trött. Jag hade tänkt mig att stanna uppe lite till, men det fattade de inte, utan tog upp mig till sängen, pussade lite på mig och la mig sedan tillsammans med min favoritkanin och med nappen i munnen. Det var ganska skönt, insåg jag. Och somnade nästan direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar