fredag 15 augusti 2014

Jag är stor

Hej dagboken,

Nu är jag stor. Papa och papsen har bytt ut min barnvagnsinsats mot en där jag kan sitta upp och där jag kan sitta och titta ut på allt som händer när vi promenerar. Papa och papsen ser ju likadana ut varje gång, nästan i alla fall, och det är ju roligt med lite förändring.

Apropå stor, så har jag bestämt att när jag får ny blöja, så är det roligare med stora grejer att suga på. Typ locket till papperskorgen som hänger på skötbordet. Det gäller att inte ge upp om papa eller papsen inte vill att jag skall suga på det, utan att de kanske tycker att jag skall ligga stilla på rygg. Varför stressa? Jag kan väl ligga på rygg sedan. Om jag vill vända mig och få tag på papperskorgen, eller kanske om jag vill ta alla blöjor och lägga över mig, så tänker jag inte ligga på rygg i stället bara för att de vill sätta på mig blöjan. De tror kanske att det är de som bestämmer, men jag vet hur det egentligen står till med den saken.

I dag har vi åkt till mamie och papy i Gérardmer. Jag somnade lite i bilen, så att jag var pigg när vi kom fram. Mamie har hittat en massa leksaker till mig, från mina kusiner. Det finns också en jättefin matta som är som en clown, som jag kan ligga på och leka. Vi har varit ute och promenerat i regnet. vilken tur att jag hade ett plasthölje över min vagn, så att jag kunde sova medan de andra gick omkring med paraply. Jag får sitta i en liten stol som hänger på bordet när jag äter. Mamie är lite rädd att stolen skall trilla av bordet, men papa, papsen och papy säger att det inte är någon fara. Mamie vill i alla fall att det skall stå en annan stol under min. Det är ju jättebra, för jag når ned med fötterna så att jag kan stå på stolen och luta mig fram över bordet. Jag skulle kunna få tag i en massa roliga saker, om inte alla envisades med att flytta dem längre och längre bort. Jag försöker att peka med mitt lilla pekfinger för att visa vad jag vill ha. Då skrattar de åt mig och säger att det är så sött, men de verkar inte alls förstå vad jag vill. Jag vet inte vad jag skall göra för att de skall fatta ...

När vi var hos farmor och farfar för några veckor sedan fick jag sitta i papsens barnstol vid bordet. Det var jättekul att sitta i hans stol, och den är så fin. Farfar har målat om sitsens i ljusblått, men resten är vanligt trä. Jag fick också sova i papsen och farbror Henkes barnsäng. Papsen hämtade den på vinden och satte ihop den till mig.
I natt får jag sova i en resesäng. Det gått också bra. Jag har redan sovit i den i julas och i påskas när vi var här.

Mamie och papsen gav mig mitt bad i kväll. Papsen var så snäll och höll mig hela tiden så att jag inte skulle glida. Badkaret är mindre än mitt eget, men det finns ingen ställning, så man åker lätt omkring. Å andra sidan kunde jag nästan ställa mig upp och få tag på golvskrapan. För att papsen skulle få lite lön för mödan bestämde jag att jag skulle hjälpa honom också. Jag är ju så stark i benen, så jag såg till att sparka och skvätta upp tillräckligt med vatten så att han skulle få sig en dusch. Eftersom han skrattade så, förstod jag att han var glad och nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar