måndag 18 augusti 2014

Födelsedag

Hej dagboken,

Idag fyller jag tio månader. Jag fick ett jättefint grattismail från farmor och farfar med en clown som hoppar upp ur en låda.

I morse kom jag på en klurig grej. När jag satt vid matbordet, fast jag egentligen stod på stolen som står under den som jag sitter i, som sitter fast i bordet, hade jag en massa leksaker framför mig, och mamies slev i röd plast. Jag kunde inte nå en av leksakerna själv, men jag kom på att jag kunde sleva in den, fniss, fniss, med sleven.

Vi gick två promenader i dag. En på förmiddagen för att köpa bröd. Jag somnade förstås på vägen. Sedan en på eftermiddagen för att göra nya nycklar till tant Hélène i farfars favoritaffär där man kan köpa precis allting, det säger åtminstone papsen och papa - och farfar. På vägen hem träffade jag papys bror Joël.

På kvällen när papa, papsen och de andra nästan ätit färdigt och höll på att avsluta med en frukt tyckte jag att det började bli lite tråkigt att sitta i min stol. Papsen plockade upp mig och gick omkring med mig lite. Hans äpple såg så himla gott ut att jag inte kunde låta bli att titta lystet på det. Papsen fattade vinken och gav mig äpplet att slicka på, han hade vara bitit av skalet. Mmm, smaskigt. Men det var inte helt lätt att bita i det, speciellt när man inte har några tänder ännu. Jag var tvungen att ta tag i papsens hand med båda mina och trycka äpplet mot munnen. Då kunde jag nästa bita, för jag har faktiskt tänder, bara att det inte helt kommit fram, de ligger under tandköttet. Papsen trodde att jag nästan skulle bita hål på tandköttet så att tänderna kom fram, men det jag gjorde jag inte.

När jag blir glad har jag börjat flina ordentligt, och så gör jag ett litet förnöjsamt ljud, nästan som "hiiii". Det har jag ju gjort ett tag nu, men papa tyckte att jag i alla fall skulle berätta det.

Apropå konstig vuxenhumor, så tyckte papsen att han var lustig när han skulle gå på toaletten. Han sa att han skulle gå och byta sin blöja. Vad var det för kul med det? Det skall bli jätteskönt när jag kan göra det själv. Om de inte uppfunnit den där stolen där man kan sitta med rumpan bar tills dess, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar