fredag 8 augusti 2014

Semester, första veckan

Hej dagboken,

Har du sovit gott? Det har jag. Nu tänkte jag berätta lite om min semester i Sverige. Jag har faktiskt rest ganska mycket redan.
Först föddes jag i Moskva. Där bodde jag i två månader med papa och papsen i en lägenhet (egentligen i två lägenheter, för vi flyttade efter en vecka till en annan lägenhet). Men det är en annan historia som jag får berätta en annan gång.
Sedan åkte jag till Frankrike. Men jag har redan varit i Tyskland och Luxemburg också. Är ni med och räknar alla länder? Fast det kan också få bli en annan berättelse, eller flera.

Jag har inte fått något franskt pass ännu. Det är lite dumt. Mitt ryska pass är ju bra, men det hjälper inte så mycket när man inte är i Ryssland och när man inte har något visum. Då kan man inte flyga, eftersom man måste visa passet på flygplatsen. Papa och papsen kom i alla fall på att man kan åka bil i stället. När man åker inom Schengen behöver man inte visa vem vem är, och det är ju bra ibland.

Papsen hade lånat en takbox till bilen av Linda på hans jobb. Det var en himla tur, för det är en väldans massa saker som man måste ha med sig när man reser. Min stol, till exempel. Jag har en jättefin stol där jag sitter när jag äter, med ett lite bord framför mig. Men jag kan sitta där annars också. Den går att luta bakåt, så att jag kan sova om jag vill också. Och bara sitta och titta på papa och papsen. Den är mjuk och go', fast den kan bli lite varm, så att man blir svettig bak i nacken ibland.

Papa hade tvättat bilen innan, så när vi gav oss av, lördag den 5 juli. Kvällen innan hade vi varit en stund hos grannarna, Laurent och Joëlle. Joëlle fyllde år och hade bjudit in oss. Skönt, tyckte papa, då slapp hann laga mat den kvällen. Hur som helst, papa och papsen gick upp ganska tidigt så att vi kom iväg vid åttatiden. Papa körde och papsen satt bak med mig. Det är mysigt att åka bil. Man kan titta ut på allt som rusar förbi. Jag hade också gått upp lite tidigare än vanligt, så jag blev snabbt trött och somnade.

Vi åkte genom Luxemburg och sedan in i Tyskland. Papsen hade fixat GPS:en och han hade tryckt ut kartor så att han kunde följa med var vi körde. Vi stannade ett par gånger på vägen och åt lunch och fikade. På eftermiddagen kom vi fram till Lübeck där vi stannade till så att jag fick äta. Sedan åkte vi till hotellet norr om stan.

Morgonen därpå kom vi iväg ännu tidigare än dagen innan. När papsen fick ett sms från farmor för att höra när vi skulle ge oss av från hotellet hade vi precis åkt av färjan i Rödby. Vi åkte genom Danmark och ett par timmar senare tog vi bron över till Malmö. Då kunde jag somna igen.

I början på eftermiddagen kom vi fram till farmor och farfar. Det var så roligt. Jag hade bara sett dem på Skype innan, men nu fick jag äntligen se dem och de kunde pussa och krama mig på riktigt. Papa och papsen tog en massa foton på oss, jag vet inte hur många men det klickade och klickade nästan hela tiden, som om vi skulle åka hem dagen efter, men det skulle vi ju inte.

Första veckan hos farmor och farfar gick så fort. Papa ordnade deras trädgård, klippte häcken, rensade ogräs och överraskade farmor och farfar med ett litet konstverk som han gjort av en massa stenar och krukor som han hittat i växthuset. Papsen hjälpte farmor med handling och matlagning. Farfar hade varit sjuk. Han är egentligen fortfarande sjuk, men han är mycket bättre nu. Han får medicin. Han har lite svårt att gå, men han är precis som världens bästa farfar ska vara. och Farmor är världens bästa farmor. Jag kan säga det, för papas mamma och pappa heter mamie och papy och de är världens bästa mamie och papy :-)

Papa fyllde år på onsdagen. Farmor och farfar hade köpt presenter som han fick till frukost. På eftermiddagen åkte vi till stan för att köpa tårta. De hittade Budapest-bakelser som de tyckte såg goda ut. Farmor betalade när vi kom dit, och sedan hämtade vi bakelserna när vi åkte hem. När farmor satt på kaffet och papsen öppnade kartongen upptäckte de att de fått fel kakor med sig. Flickan på konditoriet hade gett oss fel kartong, så att vi fått Napoleon-bakelser i stället. De var tydligen inte alls goda, så det var lika bra att de inte köpt någon till mig.

Oj, vad långt det blir när jag berättar. Det är nog bäst att jag vilar lite och fortsätter med andra veckan om en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar