söndag 14 december 2014

Sankta Lucia

Hej dagboken,

Jösses vad många grejer som hänt de senaste dagarna. I fredags, till exempel, var jag först på dagis, och det var ju kul, som vanligt. Men sedan kom papa och hämtade mig tidigt,moxh så tog vi bilen och drog till papsen på hans jobb. Jag somnade på vägen, för jag hade inte hunnit sova så mycket middag. När vi kom fram till banken, så kom först tant Sandie och mötte mig i dörren. En liten bit in stod papsen och väntade med jättekonstiga kläder, typ ett stort nattlinne, och så gick han omkring i via sockar och inga skor.
Papsen tog mig och gick in i ett litet rum med en soffgrupp och snart kom papa och tant Sandie också. Papsen klädde av mig allt utom min body, och sedan drog han på mig ett likadant nattlinne som han hade. Sedan plockade han upp en massa glittrigt snöra och så band han det om midjan på mig. Tant Sandie gjorde ett hårband av samma glittersnöre. Då blev det lite mycket på en gång, och så gick det så himla fort, att jag var tvungen att lätta på trycket och gråta lite. Papsen tog upp mig i famnen och då var allt bra igen.
Papsen och jag gick sedan in till ett helt gäng kläffa i nattlinnen. Papsen hade fått på sig en konstig strutmössa med stjärnor på, och så hade han en pinne med stjärna på också. Mycket märkligt, det gar som en konstig dröm, faktiskt. När alla var klara ställde vi upp oss på ett långt led, två och två. Papsen och jag gick sist, och sedan började alla sjunga och så gick vi in i matsalen där det var alldeles mörkt, men det satt en massa människor där och väntade. När vi kom in såg jag att papa var där med vår filmkamera och tant Sandie tog en massa kort också.
När vi kommit in och ställt upp oss sjung vi några sånger till. Det var roligt ett litet tag, men sedan tröttnade jag, för jag kubde ju inte de låtarna. Då började jag dra i mitt hårband och när jag var klar med det slängde jag ned det på golvet och där fick det ligga.
Till sista sången gick vi ut igen och alla gick iväg för att byta om till vanliga kläder. Jag fick gå med papsen och några andra som var lika stora som papsen. Papsen visste nog inte riktigt hur han skulle byta om med mig i famnen, så till slut gav han mig till en fabror som nog var snäll, men jag ville ju vara hos papsen, så det sa jag. Papsen satte mig i en fåtölj i stället, och sedan stod han på knä framför den och bytte om medan han höll koll på mig. Det gjorde han bra, tycker jag. Ibland måste man ju testa honom lite.
När papsen bytt om på mig också,mså gick vi tillbaka till matsalen. Där väntade papa och tant Sandie och en massa andra människor. De drack glögg som jag inte fick smaka, men jag fick smaka lussebulle med saffran och pepparkakor och det var jättesmaskigt. Sedan åkte vi hem till oss, då var jag ganska trött och somnade direkt.

På lördagen, igår alltså, regnade det hela dagen, så vi gick aldrig ut. När jag hade sivit min lilla eftermiddagslur var det dags för papsens och min överraskning för papa. Papsen hade bara sagt till honom att han skulle vara beredd och vänta med filmkameran redo. Papa och jag gick upp och bytte om till Lucia och tätngosse igen. Jag hade fått en tidig julklapp av Matilda, Kasper, Jennie och Henke. Det var en jättefin Luciakrona och ett tärnljus i sammet. När vi kom ned så sjöng vi och papa filmade. Sedan tog de en massa kort innan vi bytte om igen.
På kvällen kom tant Sandie, för de skulle göra en raclette. Jag fick välling i stället, det var ju väldigt förvånande ... Innan dess fick jag en tidig julklapp till, för tant Sandie hade med sig en leksak, en stor trälåda med olika leksaker på varje sida. Den är så stor att jag till och med kan sitta i den.

I dag var det i alla fall så fint väder att vi kunde ta en promenad. När vi kom hem fikade vi och lekte lite innan det var baddags. Nu har jag en fråga igen. Om papa och papsen blir så himla glada att jag kan stå upp och snart gå själv, varför vill de då inte att jag skall stå upp i badet? Det finns ju jättemånga roliga saker att upptäcka runt badkaret. Varför måste jag då sitta still och bara leka med leksakerna i karet? Efter ett tag verkar papsen tro att jag vill gå upp ur badet, bara för att jag står upp, men det är ju inte så säkert. Får nog hitta ett annat sätt att kommunicera där ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar