torsdag 25 december 2014

Julklappar

Hej dagboken,

I går var det julafton, fast egentligen firade vi inte det i Frankrike, för det gör man bara i Sverige. Men det är ju så fiffigt att halva min familj finns i Sverige, och de firade julafton i går. Tomten hade redan varit här och lämnat klappar från farmor och farfar, och från farbror Henke, faster Jennie och mina kusiner Matilda och Kasper. På eftermiddagen hade papsen och farbror Henke bestämt att vi skulle skypa. Det är ju jättekul, det blir nästan som att träffas, och då kunde jag öppna mina julklappar så att alla kunde se. Alla var hos faster Jennies mamma och pappa i Torp Södergård. Kusin Max var också där, med mamma Carina och pappa Johan. Max är jättestor, tycker jag, fast egentligen är han bara fyra månader äldre än jag. Alla var jätteglada, och så sjöng vi för papi som fyllde sjuttio år. I alla fall, jag fick jättefina julklappar, en docka som heter Kerstin och fina kläder och en sångbok och en sagobok. Papsen får nog hjälpa mig lite att läsa och sjunga, tror jag.
Förresten fick jag en julklapp i förrgår också, en nalle som är jättestor, till och med större än jag, och jag är ju ganska stor nu, faktiskt.

I dag har vi firat jul hos mamie och papi, tillsammans med Doudou och Tante Hélène. Det var Doudou som gav mig nallen och det var Tante Hélène som gav mig mina skor. Vi satt och åt jättelänge, så länge att jag till och med hann sova middag och komma ned igen, utan att någon rört på sig. Fattar ni, eller? Jag hann krypa massor på golvet och jag hann båda äta och fika. Papsen och papi turades om att vara med mig. Jag hann också träna ganska mycket på att gå och ett par gånger kunde jag stå nästan tio sekunder alldeles själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar