tisdag 2 september 2014

Tomtarna på slottet

Hej dagboken,

I går var jag och hälsade på hos mitt nya dagis i Rodemack. Det heter "Les lutins du château". Det betyder tomtarna på slottet, det låter skoj, tycker jag. Dagiset är jättefint. Vi stannade bara en liten stund, papa och jag. Jag fick leka lite, men mest satt papa och dagistanten och pratade om hur jag sover, vad jag äter och sådana saker. Det visste jag ju redan, så jag ville hellre leka med de andra barnen än lyssna på de vuxna. Dagiset är mycket större än mitt gamla dagis i Luxembourg. Jag har redan en säng och ett fack för mina saker.
I dag skall vi dit igen. Papa skall lämna mig en liten stund i dag, sedan kommer han tillbaka och hämtar mig. Denna veckan och nästa är det min inskolning, så jag skall gå varje dag, fast vi skall ju till Paris i helgen och på måndag och tisdag, så lite tokigt blir det ju.

På kvällen fick jag leka jättelänge i papas och papsens säng. Papsen hade tagit med sig mina böcker och mitt lilla lamm, men jag lekte inte så mycket med dem. Det är ju mycket skojigare att se vad som finns på golvet. Jag har kommit på att när jag väl kommit ut till sängkanten och lutat mig ut, så kan jag ta tag i sängbotten på undersidan och dra mig ned på golvet jättesnabbt - om inte papsen hade hållit mig i midjan förstås. Jag tycker nog att han skulle kunna låta mig leka lite mer själv. Jag vet vad jag gör, faktiskt.
Sedan lekte jag lite med lampknappen. Nu har jag tränat på att tända och släcka, fast knappen är lite hård.
När jag tar mig fram på sängen tycker papsen att jag ser ut som en liten ödla som kryper. Ärligt talat, vad säger ni om det? Han skall vara glad att jag inte blir arg när han hela tiden lyfter tillbaka mig mitt i sängen så att jag måste börja om igen. Allvarligt talat, alltså ...

Sedan fortsatte vi nere på soffan i vardagsrummet. Papa var ute i trädgården, så papsen och jag åkte rutschkana och han höjde mig snabbt upp i luften så att jag nästan kiknade. Vi skrattade jättemycket, båda två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar