söndag 31 januari 2016

En ny epok?

Hej dagboken,

Den här helgen är jag ensam hemma med pépé. Papa är hos mamie och papy, men han kommer hem i eftermiddag. Pépé hämtade mig på dagis i fredags och sedan har vi lekt massor.

I går när jag tittade i en garderob hittade jag min Luciakrona. Då frågade jag pépé efter mitt tärnljus också. Först hittade han det inte, men det hade ramlat ned och låg i botten under lite kläder i stället. "A la Lucie" sa jag och pépé sjöng alla Luciasånger han kunde. Då gick jag runt och runt sovkorgen med mina gosedjur, men tärnljuset i handen.

Nu har jag börjat fråga varför också. Det blev kanske lite tjatigt att alltid fråga "Vad är det?" "C'est quoi, ca?" Alltid bra att kunna variera sig lite.

Vi kunde inte gå ut i går, för det regnade nästan hela tiden. I stället lekte vi lite med Lego, men det roligaste var när vi byggde koja i mitt rum. Först tömde jag sovkorgen och tog den lilla madrassen och la innanför dörren till rummet. Där skulle pépé och jag ligga. Sedan kom jag på att jag skulle hämta en kudde. Och sedan ett gosedjur. Och sedan ett till. Sedan hämtade jag Brumbrum, som ju är jättestor. Han behövde ha lite täcke på sig, så att han inte skulle frysa. Lika bra att vända på sovkorgen och lägga den över honom också. När jag brett ut min rosa filt över honom också, tänkte jag att han behövde lite att läsa, så jag hämtade lite böcker också. När jag var klar gick det nästan inte att komma ut. Pépé sa att vi skulle ringa till papa, och då fick han nästan trycka upp dörren för att vi skulle komma ut.
Sedan, när jag la mig, städade pépé undan allt. Ganska onödigt, faktiskt, för nu på morgonen har jag gjort likadant igen. Och nu när jag sover lite middag har pépé städat igen. Ja, ja, det är väl lika bra att låta honom hålla på, så att han känner att han gör lite nytta ... Men jag ger inte upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar