måndag 8 februari 2016

Hålla handen


Hej dagboken,

 

I helgen har pépé och jag varit själv igen. Papa var hos mamie och papy, men han kom hem i går kväll igen. Innan han åkte hann han klippa håret på miug. Inte bara lite i topparna där bak som de två förra gångerna, utan på riktigt. Nu har jag en fin liten frisyr som alla säger att jag är jättesöt i. Det är lite svårare att göra tofs. Det märkte pépé i helgen, när vi lekte med mina hårspännen. Jag har mina hårspännen i en liten ask. Man kan dra ut en liten låda ur ett slags skal. Sedan kan man lägga alla spännen i skalet och hälla över dem till lådan. Eller tvärtom, fram och tillbaka. Det är jätteroligt.

 

Nu har jag visat pépé att jag kan hjälpa honom att borsta tänderna. Han borstar ju mina tänder, så det är inte mer än rätt att jag borstar hans. När jag borstar mina själv, så säger jag åt honom att borsta sina också. Annars kanske han glömmer bort det, fastän han aldrig glömmer bort att borsta mina. Sedan tar jag hans borste och borstar ordentligt, både uppe och nere, på båda sidorna. Han tycker nog att det är jättebra att jag hjälper honom, för han skrattar nästan hela tiden.

 

I lördags städade pépé undan lite saker. Han hade inte plockat undan sina skor från hallen, så han tog dem för att sätta ut i ateljén. ”Nej”, sa jag, ”jag behöver dem till jobbet”, sa jag. För det gör jag ju, om jag skulle åka till jobbet.

 

När vi var ute och gick, både på lördagen och söndagen, lät jag pépé köra vagnen som han vill nästan hela tiden. Fast på lördagen ville jag gå själv och gick jättelångt, hela vägen ut från Hagen och en liten bit till. Ibland tycker jag att det är lite ensamt att sitta i vagnen. Då säger jag till pépé att jag vill hålla honom i handen. Han är ganska duktig på att putta vagnen med en hand och gå lite vid sidan om så att jag kan hålla honom runt ett finger. Lite jobbigt kanske det är för honom, så jag brukar inte insistera längre än en kvart eller så, sedan får han putta som vanligt igen.

 

I går sjöng pépé och jag ”Bä bä vita lamm”. Vi hade sjungit den på jättelänge, så han blev nog ganska förvånad när jag kunde sjunga med på flera ställen. Jag är bara lite snabbare än pépé, jag sjunger en mening innan honom, så att han skall hitta rätt i alla orden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar