måndag 4 januari 2016

Mera rea

Hej dagboken

I lördags var vi ju och reashoppade, fast papa och pépé hittade inte så mycket och ingenting alls till lilla mig. Det rådde de bot på i söndags. På eftermiddagen var det söndagsöppet i Metz och på Marques Avenue, så vi åkte dit. Först gick vi in på Gant. Gant-tanten kände igen oss, så hon var extra snäll. Jag fick springa omkring hur jag ville och så fick jag leka med hennes miniräknare och hennes telefon. Skyltfönstret var tomt, så jag fick springa där också. Det var jätteroligt. Sedan gick vi i tvåtusen butiker till. Allt var inte jätteroligt, faktiskt, om det var någon som trodde det. Inne i stan i Metz var det kul. På Galeries Lafayette kunde jag springa omkring och en gång lyckades jag nästan springa ända till rulltrappan innan pépé hann ifatt mig. Jag kan springa jättefort. Och så fick jag också massor av kläder, skor och jackor och pyjamaser och tröjor. Och två ballonger.

När vi kom hem var det för sent för mitt bad, så pépé gick direkt upp för att byta om på mig och göra min lilla kvällstoalett. Då var jag jättebusig och inte alls trött. Jag ville absolut inte ligga ned på skötbordet utan stod upp eller la mig på magen eller satt upp. Pépé kanske blev lite trött, men han brukar återhämta sig ganska fort. När jag stod upp klämde jag på hans mage och i hans bröstvårtor. Det var kul, tyckte jag.

I går fick jag i alla fall bada. När pépé fyllde på badkaret tog jag av mig mina kläder. Sedan ville jag klättra på pépé. Om han tar tag i mina händer så att jag får lite, lite lyfthjälp, så klättrar jag på pépé, uppför hans ben, hans mage och bröst tills jag ståt på hans axlar. Då är jag jättestor, nästan störst i världen. Och så skrattar jag. Jättemycket. Och säger "Encore!" ända tills pépé tycker att det räcker och sätter ned mig i badet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar