onsdag 20 januari 2016

Badflicka

Hej dagboken,

Nu har jag tagit badandet till en annan nivå. Nu är det inte bara plums i längre. Först stänger pépé dörren till badrummet för att inte släppa ut värmen. Handdukselementet har stått på en timme eller så för att det skall vara varmt och skönt. Pépé börjar fylla på mitt badkar och jag börjar med att ta av mig byxor och trosor. Blöja har jag ju nästan aldrig längre, mer än på natten eller när vi åker bil. Om det fortfarande inte är tillräckligt varmt, så sätter pépé på hårtorken. Den är jättekul att leka med, så kul att jag glömmer att ta av mig resten och helst vill fortsätta att blåsa mig i håret. Till slut tycker pépé att det räcker och hjälper mig av med tröjan och body. Helst hade jag som sagt fortsatt med det jag höll på med, med det är ok att bada också. 
Men sakta i backarna. Först måste jag klättra lite. När jag är helt naken tar jag pépé i händerna och så hjälper han till att lyfta mig, så att när jag klättrar på hans ben och mage och ända upp till axlarna, så blir jag den största tjejen i världen. När vi gjort det ett par gånger är det dags att hoppa i vattnet.
Men inte så fort. Jag vill stå vid sidan av mitt lilla badkar, fast i det stora. Ibland tar jag lite vatten på händerna och tvättar mig försiktigt, i ansiktet, på halsen, på kroppen och i underlivet. Sedan är jag beredd att gå i. Eller så står jag utanför och doppar håret i vattnet, så att det blir jättelångt och hänger och slänger. I går gick jag i badvattnet nästan direkt och tog en bägare och hällde vatten över huvudet. Där framme gick det bra, men när jag skulle hälla bak på huvudet missade jag hela tiden, så vattnet kom nästan utanför det stora badkaret. Det är faktiskt inte så lätt att sikta baklänges bakom ryggen, för man ser ju ingenting.

Pépé är jättestolt över mig, och papa också. Jag kan sjunga Björnen sover nu. "Böne sove, böne sove, farli, men man kan ock men man kan ock, trooo" sjunger jag. Jag gillar En sockerbagare också, och då vill jag äta kakorna i boken, och brödet som en flicka har i en påse. Men emellan sångerna viskar jag till pépé: "Pipi", så att han får gå ut och kissa med mig. Sedan sjunger vi lite till, innan jag viskar "kaka", så att vi får gå och bajsa. När jag säger det ler jag nöjt, fast papa tycker att jag borde kunna kissa och bajsa på en gång, så att det går lite fortare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar