onsdag 10 juni 2015

Papsen hemma igen!

Hej dagboken,

Nu är papsen hemma igen. Han har varit i Stockholm i en massa dagar och jobbat, hälsat på fabror Henke, tant Jennie, kusinerna Matilda och Kasper, och farmor och farfar, och så har han haft en stor fest för sin bok som handlar om en zebra som inte får ha kvar sin päls.

I går när papsen hämtat mig från dagis, för papa var ute och arbetade i trädgården, var vi ute och gick på framsidan. Papa var också med, han stannade och pratade med grannen. Då passade papsen och jag på att gå en liten promenad. Det är ju jätteroligt nu när jag kan få själv. Vi gick ända upp till den lilla korsningen  vid kyrkan. Då tyckte papsen att vi skulle vända - det tyckte inte jag. Jag försökte protestera, men än så länge är papsen starkare än jag, så vad kan man göra. Växa snabbt, antar jag ...

Vi gick in och badade i stället. Det var också kul. Först ville jag inte, men papsen lyckades övertala mig. Först satte han mig lite på kanten och lät mig kasta i alla leksaker, sedan var det bara att följa efter. Jag badade inte så länge, för jag ville ha min välling och lägga mig. När jag stod på skötbordet och lutade mig mot papsen, så såg jag att han ju slängt av sig skjortan som han inte hunnit ta av sig tidigare. Vet ni vad jag gjorde då? Han hade två knappar liksom på bröstet, som jag kunde dra i. Jag har likadana, fast mycket mindre. Och jag har inget hår runt mina.

I dag lekte vi en massa på kvällen och jag kunde visa papsen att jag lärt mig en massa nya ord. När telefonen ringde hörde jag att papa svarade. "Bonjour", sa han. "Bonsour", sa jag. "Bonsour, bonsour, bonsour." Jättekul. Sedan sjöng papsen för mig. Som vanligt fattar han vilken sång jag menar, när jag börjar med "bä bä", "ja ja" eller "font font". Sedan sjöng han den om när vi gick in i en affär för att köpa vantar, fast de bara sålde klappa händer. "Plapp plapp plapp", sa jag då.

God natt och sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar