torsdag 18 juni 2015

Ut

Hej dagboken,

I dag har vi kommit hem igen. Det har varit jätteroligt i Paris. I går kväll var vi på Svenska klubben, för papsen hade en författarafton där. Det var roligt att se papsen stå där framme och prata inför alla människor. Ibland tyckte jag att han behövde lite stöd, så då gick jag fram till honom och höll upp arkarna så att han kunde ta upp mig och hålla i mig lite. Sedan gav han mig till papa som ju också var där. Papsen presenterade oss för alla de andra. Papa och jag gick hem när papsen var klar, men papsen  stannade kvar ett tag.

Vi hade ett jättefint hotell de två sista dagarna. Innan dess bodde i vi i tant Nathalies lägenhet. Hoyellrummet var inte så stort och papa och papsen tyckte att det var skönt att inte behöva lägga sig samtidigt som mig. De körde en gammal favorit i repris och ställde in barnsängen i duschen - kan ni tänka er. Ja, jag blev ju i alla fall inte smutsig på natten. Fast det är inte så lätt att byta sovrum ofta. När papsen kom hem från Svenska klubben vaknade jag och ville inte somna om. Papa och papsen trodde nog att jag skulle göra det, så det lät mig gråta en liten stund, innan papsen kom in. Då stod jag upp, för då fattade han att jag inte tänkte somna om. Fast ibland somnade jag nästan stående med hivudet mot sängkanten. Papsen klappade mig och jag blev jättepigg emellanåt och pratade med papsen. Han  var inte lika pratsjuk som jag, så det blev lite ensidigt emellanåt. Efteråt hörde jag att papsen sa till papa att jag inte somnat förrän klockan ett. Då var det ju inte konstigt att jag sov gott i bilen hem. Nu är det gott att sova i sin egen säng.

Jag gillar att vara ute. "Dehors" säger jag till papa. Jag har ju förstått att papsen inte alltid pratar samma språk, så till honom säger jag "goutte". Han trodde nog att jag pratade franska, men nu har han fattat att jag säger "gå ut".

Och så säger jag ofta "par terre", för det roligaste nåstan jämnt är att springa själv. Jag har sprungit i en massa parker i Paris, på trottoarer och lite överallt. När jag inte går själv utan får åka snålskjuts i papas eller papsens famn kan jag  stället passa på att vinka till en massa människor. Det är kul, det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar