tisdag 10 november 2015

Maias show

Hej dagboken,

I dag har jag varit på dagis, förstås, eftersom det är tisdag. Papa glömde att lämna med min kanin, men det gick bra ändå. Jag sov faktiskt två timmar. Det är nog rekord för middagslur på dagis. Fast det varvinte så god mat i dag. Panerad fisk - inte min favvis, faktiskt. Tur att det fanns harocots verts, bröd och äpplemos. Till fikat hade de ost och bröd. Jag vet, vi bor i Frankrike, men jag gillat inte ost så mycket. Tur att det fanns bröd, och så fick jag mera äpplemos.

När jag kom hem var jag hungrig. Jag åt en yoghurt, mer äpplemos och skinka som är jättegott. En liten stund senare, när pepe hade gjort min kvällstoalett, drack jag välling också.

Sedan var det dags att lägga sig och papa och pepe skulle läsa saga. Paps försökte, men jag måste väl erkänna att det var roligare att slänga ut napparna och nallarna, så jag lyssnade inte så noga. Pepe plockade fram en bok om kissen Pelle Svanslös. "C'est Maia", sa jag, för jag ville bläddra själv. Det är ju bra, för då kan man själv bestämma över sagan. Pepe försökte läsa lute emellanåt, och berätta om kissarna, men jag läste faktiskt lika bra själv. Sedan tänkte jag att jag sjunger en sång som vi brukar sjunga på dagis. Den går så här: "En krokodil, la, la, la, la queue, la poussière, boum, boum, boum", och så klappar vi händerna. Paps och pepe sjunger med, fast det går inte så bra, om jag skall vara ärlig. Pepe sjunger sina sånger mycket bättre. Ändå sjäng jag den fyra gånger. "Encore?" Frågade jag och papa och pepe vred sig av skratt och sa "ja", så då tog vi den en gång till. Sedan var det dags att lägga sig. Då sa jag "bonjour" och sträckte ut handen genom spjälorna. Och så berättade jag lite av varje som de inte verkade hänga med på. "Dans la maison" säger jag ganska ofta nu. Det betyder "hemma, i huset" och det är ju bra att veta om mycket ... "À tout à l'heure, ça va, oui, ca va bien, à demain", sa jag också. "Bon dodo", god natt, sov gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar