måndag 9 november 2015

Maïa Thomas-Lindgren

Hej dagboken,

I helgen var en farbror och hälsade på oss. Han gjorde klart min bokhylla, alltså den som är i mitt vardagsrum, fast där jag inte har några böcker utan det bara finns papas och pépés böcker. Sedan städade papa i ordning den, så nu är den klar att användas. Fast de vill köpa ny teve nu, för den gamla ser så liten ut. Och så vill de köpa ny dator också. Det är ju bra, tänker jag, för snart skall ju jag börja använda dem och spela spel och titta på filmer, och då vill man ju gärna ha 3D, 4K och allt annat spännande, eller hur?!

I söndags när pépé höll på att klä på mig för att vi skulle gå ut, så kom Sophie, Hadrien och Victoire och undrade om vi vill gå med med på promenad, och det ville vi ju. Pépé och jag skulle ändå gått bort till dem för att leka, hade vi tänkt. Jag gick nästan hela vägen själv, fast ibland höll jag pépé i handen och ibland Sophie. Sophie fick bära mig en liten bit, och sedan pépé, fast inte mycket alls.

I dag lärde papa mig att säga hela mitt namn. Maïa Thomas-Lindgren. Jag sa det jättebra, fast pépé har inte hört det ännu.

Just nu tycker jag inte så mycket om grönsaker och inte så mycket frukt, men jag äter lite i alla fall. Ibland. I lördags fick vi fisk och pasta. Jag älskar pasta. Jag älskar inte fisk lika mycket, så jag ville inte ha det, men papa och pépé fick mig att äta en liten bit fisk med varje bit pasta. Det var lite jobbigt, men det fick gå. I söndags fick vi kött och stekt potatis. Då ville jag bara äta köttet, men var tvungen att äta en bit potatis med varje köttbit. De är ganska tuffa, papa och pépé ibland.

Två gånger när jag skall gå och lägga mig på kvällen har jag sagt att papa skall läsa saga, och inte pépé. Papa läser lite roligare. Fast i går så stannade både papa och pépé kvar och skulle läsa tillsamman. Papa började läsa en bok. Då plockade pépé fram en annan bok, med den där kissen Pelle Svanslös. Då ville jag att han skulle läsa den. Det fanns jättemånga bilder med kissar på, grå och svarta och gula, och så två vita. Pépé sa att det var svanar, men mig lurar han inte, jag såg att det var kissar också, Jag ville pussa alla kissar. Papa hade varit nere och hämtat filmkameran, så han filmade det. Sedan fick papa läsa lite, så att pépé kunde filma lite till. Det var mysigt och sedan sov jag hela natten (fast det gör jag ju nästan alltid).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar