fredag 13 november 2015

Flytta på dig!

Hej dagboken,

Nu läser papa och pepe saga för mig tillsammans varje kväll. Det var ju så lyckat första gången att de vill fortsätta med det. Först läser papa, sedan pepe. Fast egentligen är det ju jag som läser för båda två. 

När jag har varit på dagis berättar jag lite vad jag gjort. Fast mest säger jag namnet på alla som var där.  Det tycker jag att papa och pepe skall veta.

Ibland vill jag göra någonting som mina kära föräldrar inte tycker att jag skall. Till exempel, så vill jag i kanske ha en krämtub som ligger vid tvättstället när jag sitter på skötbordet. Häromdagen stod pepe i vägen, så att jag inte ens kunde se vad som fanns där. "Ôte-toi", sa jag då. "Flytta på dig" betyder det. Det gäller att vara tydlig när man pratar med de vuxna, annars kanske de inte förstår.

"C'est à moi", säger jag också. Det betyder att det är mitt. Det är också viktigt att klargöra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar