onsdag 4 januari 2017

Gott Nytt År!


Hej dagboken,

 

Nu är det nytt år! Jag har haft så mycket att göra på jullovet, så jag har inte hunnit skriva som jag tänkt. I går började skolan igen, så nu kanske det blir ordning och reda.

 

På julafton åkte vi till mamie. Tonton Eric var också där. När jag sovit middag så kopplade papé upp fafoum, faffa, tonton Henke, tata jennie, Kasper och Matilda på Skype:n. Max, Carina, Johan, Siv-Britt och Jan-Erik var också där. Då fick jag öppna mina julklappar. Tomten hade kommit när jag sov middag. han brukar göra så i Frankrike. Komma när man sover, alltså. Papé säger att när vi firar jul i Sverige, så skall jag få se tomten. Jag tycker inte om tomtens skägg. Det är alldeles för stort. I alla fall hade han haft med sig en massa saker till mig: Duplo som faffoum och faffa beställt av honom, och en bok, en skiva, en enhörning och en kalender som Henke, Jennie, Kasper och Matilda fixat med. Jag fick ett par fina tofflor av Dédé också. De ser ut som att jag har älgar på fötterna.

 

På dagarna åkte vi karusell. Jag får åka tre turer varje dag. På morgonen sover karusellen, så ibland kan jag inte åka när vi är och köper bröd, men vi brukar gå en runda efter middagsluren också.

 

På söndagen kom Lea och François och på måndagen kom Manon, Hugo, Jules, Louise, Tonton Stéphane och tata Laurence också. Då fick jag ännu fler julklappar, för tomten hade varit där på natten och lagt en massa saker under granen igen. Jag fick en Barbiedocka, modellera och en doktorsväska av mamie, en gosevarg av papa och papé, ett duplotåg av tonton Eric. Tata Laurence hade glömt någonting hemma, så att tomten fick skicka lite julklappar med posten. För några dagar sedan fick jag klistergubbar att sätta in i en bok.

 

Jules, Hugo och jag lekte jättemycket. Roligast är att gå upp på lekvinden, men där vill inte papa eller papé att jag är utan en vuxen. Vi spelade fotboll, spelade spel och busade. På kvällarna var jag jättetrött. När det var så många personer hos mamie fick jag sova i samma rum som papa och papé. Det gillar jag.

 

Jag åt jättemycket choklad hos mamie. För mycket, tyckte visst papa och papé. Men jag frågade inte dem, jag frågade mamie om jag kunde få. Det kunde jag inte alltid, men ofta.

 

När vi åkte hem skulle jag sova middag. Det gjorde jag ett tag, ända tills vi kom fram till papas kund som han skulle lägga håret på. Sedan ville jag inte sova mer. Då ville jag fika. Papé hade med sig en Madeleine i väskan, som jag fick. Sedan ville jag ha Smarties också, för jag visste att det fanns en liten ask i väskan. Jag fick några stycken. Sedan bad jag om några till. Det fick jag. Sedan ville jag ha fler. Papé sa nej. Då tänkte jag att jag skulle vara lite lurig. Jag sa till papé att jag skulle fråga efter Smarties och så skulle han säga nej. Det gjorde vi flera gånger. Sedan sa jag att vi skulle växla, så att han skulle fråga om jag ville ha Smarties, och så skulle jag säga nej. Det gjorde vi en gång. Sedan sa jag ”ja” i stället. Smart, va? Det måste ju vara alla Smarties jag äter.

 

På nyårsafton kom tonton Eric, Hugo och tata Sandie. Det var jätteroligt. De var kvar hela kvällen och hela natten. Jag hade så roligt att jag glömde bort att säga till att jag ville gå på toaletten. Plötsligt kände jag att det rann, men papé var nästan bredvid mig, så vi skyndade oss jättefort in på toaletten. ”Jag ville inte göra det”, sa jag. ”Jag vet”, sa papé och pussade mig. Efter det gick vi upp tillbadrummet och gjorde iordning mig. Det var nog dags att lägga sig. Klockan var efter midnatt. När jag sagt ”god natt” till alla följde papé med mig till mitt rum. Sedan stannade han där länge, för jag ville inte vara själv. Nästa dag sov alla länge. Gästerna åkte hem innan lunchen. Åh, vad gott det var att sova middag sedan.

 

Ibland tycker jag att det är kul att spexa lite. När papa säger ”god morgon Maïa”, så svarar jag ”god morgon kyrkklockan/ bonjour la cloche”. En gång svarade jag ”god morgon granen”. När papa pussade mig sa ”granen sticks”, för papa hade inte rakat sig på länge. Då skrattade han och pussade mig ännu mer.

 

Nu tror jag att jag skall sluta skriva för idag. Hej då, cykel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar