tisdag 10 januari 2017

Mamma


Hej dagboken,

 

Min mamma heter Yulia. Margot i skolan sa att jag har en mamma, så jag frågade papa och papé. De sa att min mamma heter Yulia och att hon bor långt bort. En dag kanske vi kan hälsa på henne. Ibland när jag är ledsen ropar jag på mamma. Då kommer papa eller papé och det går lika bra.

 

Ibland skojar papa eller papé med mig. Då säger jag att de skämtar med mitt öga/ ”tu me moques un oeil”, och så drar jag med fingret under ena ögat. Då skrattar det åt skämtet, eller så är det åt mig …

 

När vi var hos mamie på julen bestämde jag att jag vill ha en liten lampa som lyser på natten. Då plockade de fram en liten nattbelysning med en nyckelpiga på. ”Nyckelpiiiga”, säger papé och jag härmar honom. Vi tog med oss nyckelpiiigelampan hem, så nu har jag den varje natt, så att det inte skall bli natt helt och hållet. Jag brukar fråga papé om han kan låta bli att gå till jobbet, så att han är hemma när jag kommer hem från skolan, men det kan han inte säger han. Men jag tänker att om jag frågar varje dag, så kanske han kan någon gång.

 

Jag har lärt mig att göra armhävningar nu. Fast jag har bestämt att jag bara lyfter baken, för det är ju jobbigast. Då står jag på fötterna och armarna och lyfter och sänker stjärt och mage. Funkar jättebra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar