lördag 23 maj 2015

Fria aktiviteter

Hej dagboken,

I dag har jag gjort någonting helt nytt. Papa och papsen tog med mig till ett lekland. De kallade det för byggvaruhus, ett väldigt konstigt namn på ett lekhus. Jag fick gå ned på golvet och gå på undersökning och skattjakt. Jättekul! Där fanns tusentals saker att titta på och en massa gångar att springa i. Papsen sprang efter mig hela tiden, av någon anledning, jag fattar fortfarande inte varför, om det inte var för att se till att jag inte hade FÖR roligt. Så ibland stoppade han mig och försökte få mig att gå åt ett annat håll, oftast för att gå dit papa var. Som om inte papa skulle klara sig själv! När jag sa att jag inte hade lust utan hellre ville fortsätta åt mitt håll, så lyfta han upp mig och tvingade mig att gå dit papa var. Då fick jag säga ifrån på skarpen. Flera gånger. Men papsen var stenhård, en liten stund i alla fall, sedan satte han ned mig igen, så att jag fick gå, men han försökte hela tiden styra mig. Jag får väl försöka åka tillbaka dit utan papsen, så att jag kan leka färdigt ...

Jag har lärt mig lite nya ord och uttryck. "C'est parti", till exempel. Det betydet ungefär "då sätter vi igång". Jag säger bara "e pati", det räcker, resten får man väl fatta själv. Papsen gillar när jag lyfter fingret, rynkar på ögonbrynen och säger "attend". Det betyder "vänta" och det säger jag när jag här någonting som man måste lyssna lite extra efter, till exempel.

Nu har jag också kommit på att jag kan säga till papa och papsen att jag vill att de skall sätta sig på golvet bredvid mig, egentligen behöver jag inte sätta så mycket, bara klappa med handen i golvet, men ibland säger jag "assise" som betyder sitta.

I eftermiddags var vi ute och promenerade, fast i dag tog vi inte vagnen. I stället fick jag åka i bärselen, först med papa och sedan med papsen. Det var ganska kul, men emellanåt blev jag lite uttråkad. Som tur var såg vi en massa kossor, åsnor, katter och vovvar, och två grisar, några lamm och lite annat. På vägen hem, när det var papadn som bar selen, satt jag och klappade honom på armen. Det tror jag att han tyckte om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar