onsdag 2 december 2015

Paris

Hej dagboken,

Nu har jag kommit hem från stora äventyr i Paris. Pépé skulle dit och jobba, så då passade papa och jag på att hänga på. Det var jätteroligt. Först åkte vi bil till min extra-mamie och extra-papy utanför Paris. De bor i en stad som heter Pontault-Combault. Konstigt namn, va? På kvällen kom pépés kompis Nathalux dit också, med sin kompis från Venedig. Hon hette Marina. Det var jättemysigt. De ordnade en liten julafton för mig, så jag fick julklappar fast det inte ens var december ännu. Av Denise och André fick jag ett slags spel, som är som en låda med magneter i. De har en massa olika former, så att man kan göra en massa djur på insidan av lådan som är som en magnetisk tavla. Av Nathalux fick jag en jättefin rosa joggingdress och av Marina en liten tomtetant i tyg.

På söndagen åkte vi till en marknad som de brukar åka till varje söndag. Där kan man köpa både kläder och mat. Den enda som fick kläder var jag. Papa och pépé hittade en fin klänning till mig. Sedan åkte vi tillbaka, men jag sov i bilen, så jag märkte inte så mycket av det. Vi åt lunch och sedan packade vi in oss i bilen, tillsammans med Nathalux och Marina, för att åka till Paris. Det var jättetrångt, men alla skrattade, så det gjorde ingenting. När vi kommit halvvägs ringde telefonen. Det var Denise som hade hittat papas väska med både papas och pépés plånbok i. Då fick vi åka tillbaka igen, och sedan fick vi åka iväg till Paris, igen. Vi släppte av Nathalux och Marina vid en tunnelbanestation, för vi skulle hem till Cédric, Benjamin och Milla. Milla är också född i Moskva, precis som jag, fast hon är sex månader yngre än jag. Ändå är hon lika stor och väger mer än jag.

Efter att ha fikat och lekt en stund där, tog vi bilen igen, för att åka in till hotellet. Det var skönt att komma in med all packning. Rummet var jättefint, med ett litet rum precis innanför dörren, som blev mitt, och en hall med badrummet och sist ett stort rum som fick bli papas och pépés.
Vi tog en lång dusch tillsammans, alla tre, för duschen var jättestor och det var jätteroligt. Sedan lekte jag i papas och pépés säng. Det var också jättekul.

På måndagen skulle pépé jobba. På förmiddagen jobbade han från hotellrummet, och sedan åkte vi iväg med pépé till det stället där han skulle vara hela eftermiddagen. Sedan gick papa och jag hem igen, men jag somnade och såg inte så mycket förrän vi kommit tillbaka till hotellet. Vi duschade och lekte lite, sedan åkte vi till tata Cat som är min franska gudmor, Thierry, Quentin och Thibaut.. Där var vi på kvällen, när pépé var på middag med kungen och drottningen. Tata Cat och Thierry körde oss hem till hotellet. Pépé kom hem mitt i natten. Han hade gått hem från Grand Palais, det tog bara tjugo minuter, sa han. Han tog av sig skorna i i korridoren utanför vårt rum och smög in utan att väcka oss.

På tisdagen  jobbade pépé på hotellrummet och sedan tog han med oss på lunch uppe i Montmartre vid Abesse. Jättemysigt och där åt vi på en restaurang tillsammans med en kompis till pépé som heter Pierre. Utanför gick hon förbi som spelade i en film som heter Amelie från Montmartre. Papa sa att hon heter Audrey Tautou.
Sedan åkte vi tillbaka till hotellet och hämtade våra saker, och så åkte vi ut till Denise och André igen.

I går, när vi ätit lunch och varit ute en liten runda tog papa, pépé och jag bilen hem till Hagen. Vi stannade en stund i Le Village och tittade i en massa affärer. Pépé köpte nästan en klocka, men bara nästan, så vi slapp hitta en plats i bilen fär några fler kassar, och det var ju bra. Sedan sov jag i bilen igen och plötsligt var vi hemma. Då såg vi att vi fått en julbelysning på vår gatlykta utanför huset, en vit och en blå stjärna som lyser,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar