söndag 6 december 2015

Blå

Hej dagboken,

I dag har jag haft en massa kompisar här. William kom med Fab och Mitch, och Vaia och Leia kom med Celine. Vi lekte jättemycket. Pépé tyckte att jag var en riktig tok- och bus-Maia, för jag sprang omkring och skrek och skrattade med de andra barnen nästan hela tiden. Ett tag försökte jag att smita uppför trappan utan att pépé eller papa såg mig, men pépé har ögon som en hök ibland och kom efter mig varje gång. Synd!

Pépé och papa har börjat lära mig färgerna nu. Här måste jag säga att det finns utrymme för att rationalisera. När de frågar mig vad det är för färg, säger jag "blå". Varje gång. Det blir liksom så mycket enklare så.

Andra ord som jag gillar just nu är "äpplemos" och när papa och pépé läser på kvällen är det roligt att växla mellan att säga som papa och som pépé säger: "banane - banaaan, tomate - tomaaat". Och så har jag bestämt mig för att säga "chocolat" i stället för "bocolat". Ibland måste man liksom anpassa sig. "Egat" säger jag när jag skall säga "regarde", det låter liksom snärtigare. Men på svenska säger jag "titta", precis som pépé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar