fredag 25 december 2015

Jul, flera gånger om

Hej dagboken,

I går var det julafton, och papys födelsedag. Vi åkte till mamie och papy till lunch. Papy är ju sjuk, så vi firade inte så mycket, men det var kul ändå. Vi gick en promenad ned till djön och tittade på ankorna. När vi fikat, så ringde vi upp fafoum och faffa på skypen. Farbror Henke, tabnt Jennie, Matilda och Kasper var också där, och Siv-Britt och Jan-Erik också. Då fick jag öppna en massa fina julklappar. Från fafoum och faffa fick jag en bondgård i lego, och en jättefin röd tröja och röda byxor som jag kan ha nu på julen. Jag fick en bok om Pelle Svanslös och en sångbok om en sockerbagare. Av min fina gudfamilj fick jag bagarkläder, en mössa, ett förkläde, handduk och grythandske, och en kavel. Och så fick jag en jättefin och mjuk liten jackett (sa pepe att det heter). Den är vit som snö.

I dag firade vi jul i Frankrike. Då kom farbror Eric, och gammeltant Helene och gammelmorbror Dede. Jag fick ännu fler julklappar. Av mamie och papie fick jag en docka och en barnvagn som pepe satte ihop åt mig. Av Dede fick jag ett piano som är randigt. Det får jag nog spela mer på hemma, för det blir lite mycket oljud för papy. Farbror Eric skall visst ge mig ett kuvert med pengar, och Tant Helene också.

När det blev kväll i dag var jag ganska trött, faktiskt. Ändå hade vi haft sovmorgon i morse. Både jag, papa och pepe sov till över klockan åtta. Fast jag ville inte lägga mig och gjorde mitt bästa för att övertyga papa och pepe att vi skulle gå ned igen, men de var så himla envisa och sa att mamie och papy gått och lagt sig. Jag fick ett riktigt utbrott och skrek och vrängde mig i sängen, så till slut plockade pepe upp mig i famnen så att jag kunde lugna mig lite. Sedan fick jag sitta i hans knä och läsa sagor. Jag ville hela tiden läsa en till, men när de sa att det var den sista, så tyckte jag faktiskt att det var gabska skönt att lägga sig ned och sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar