tisdag 14 juli 2015

Öland och Kalmar

Hej dagboken,

Nu har vi just kommit tillbaka från en liten resa till Öland och Kalmar. I går åkte vi till Borgholm med papa och papsen. Vi såg ett gammalt slott och sedan skulle vi se ett till, där kungafamiljen bor på sommaren, men vi såg bara trädgården. Sedan åkte vi till Paradisverkstan där farmor och farfar väntade, men då sov jag så gott. När jag vaknade åkte vi till farmors och farfars grannar Roger och Ankies sommarstuga. Där åt vi jättegod lunch och jag fick prova köttbullar för först gången. Det var jättegott och jag åt massor. Papa och papsen blev så glada, för bag hade inte velat äta de barnmatsburkar som de köpt i Växjö. De smakar inte likadant som hemma i Hagen. 
När  i ätit klart åkte vi på utflykt till södra udden på Öland och hade picknick vid Långe Jan som är en jätteberömd fyr. Då fick jag smaka kanelbullar och toscakakor för första gången. Mums! 
Sedan åkte vi tillbaka till stugan och åt middag innan vi gav oss av till hotellet i Kalmar. Då var jag jättetrött, men det hade varit en toppendag, så det gjorde ingenting. 

I dag har vi varit i Kalmar. När vi vaknade regnade det jättemycket men när vi ätit frukost och åkt in till stan hade det nästan slutat och vi kunde gå på stan hela dagen. Vi såg gatorna i stan och slottet med parken (mest parken faktiskt, papa älskade den) och så åt vi på konstmuseet. Sedan gick vi lite till och vi åt glass (alltså alla utom jag) i en trädgård som heter Krusenstierna, tror jag. 

När åkte vem busade jag med papsen. Jag slängde ned Kaninen och nappen på golvet hela tiden, så fick papsen plocka upp dem igen. En gång fick jag trugas med honom och knuffa honom i ryggen och lägg huvudet p hans axel och se lite extra söt ut. När jag fått tillbaka mina saker ville papEn klappa mig på fötterna, men då behövde jag ju inte honom längre, så jag slog bort hans hand. 

När vi var hemma igen fick jag tillbaka min ballong som jag inte lekt med sedan i söndags kväll. Jag lekte jättemycket med den, och med farmor. Papa och papsen lekte också med oss. Jag skrattade så mycket att jag inte såg mig för, så jag ramlade och bet mig så att jag började blöda. Men det glömde jag snabbt och nu sover jag gott. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar