lördag 18 juli 2015

Fafoum 75

Hej dagboken,

I förrgår kom farbror Henke, faster Jennie och mina kusiner Matilda och Kasper till fafoum och faffa också. Det var jättekul och vi lekte en massa, både inna och på gräsmattan med badmintonracket och min boll, och sedan gick vi ut och gick lite. Fast egentligen gick jag inte så mycket. Jennie och papsen var med mig på lekplatsen och sedan i trädgården. Det var ju mycket skojigare.

I går var det födelsedag. Jag fyllde 21 månader. Fast alla glömde liksom bort det och furade fafoum i stället. Det gjorde ingenting, för hon fyllde faktiskt lite mer. Jag vet inte hur många månader hon fyllde, men papsen viskade att det var 900. Vi hurrade i alla fall och sjöng att hon fyllde 75 år. Hon fick sin present, som var en sådan där padda som alla vuxna och en del barn har. Och så fick hon blommor som faffa och Henke varit och köpt på torget. Sedan hjälptes alla vuxna åt att fixa saker, för på eftermiddagen kom det gäster. Fafoums kompisar Gull-Britt och Bengt-Olof och Jennies mamma och pappa ville också fira. Jag fick också en present och Gull-Britt och Bengt-Olof, en klänning med glassar på och byxor och hårband och huckle. Då gick jag och tog alla i handen för att tacka. Det tyckte jag kändes fint och alla skrattade så glatt. Sedan åt vi, först ute och sedan inne. Henke hämtade gitarren och sånghäfte så att alla kunde sjunga med. Det var jätteroligt. En sång för faffa, för han var sjuk när han fyllde 900 månader, och en för fafoum. Jag fick ingen sång, man får tydligen inte det när man fyller 21 ...

Annars har jag lärt mig lite engelska. "See you soon" fast jag tycker att det låter bättre med "See sou soon" så så säger jag. Och så kan jag nästan ta på mig själv. För någon dag sedan skulle papsen ta på mig klänningen som jag fått av farbror Eric. Då fick jag i ena foten i hålet för ärmen och kunde skryta för papsen med ett "Voilà" och sedan gav jag kig ikast med andra foten och sa "Et l'autre" fast det gick inte så bra, så papsen fick hjälpa mig.

Papa och papsen vill att jag skall äta mer grönsaker. Sedan jag kom till Växjö har jag bestämt att jag inte vill. Inte alls, faktiskt. Det finns ju så mycket god pasta och bulgur, och frukt. Det gillar jag. Jordgubbar äter jag lite, men i går åt jag tre hela nektariner. Mums filibabba. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar