måndag 10 augusti 2015

Skrapat knä

Hej dagboken,

Nu är det så där igen, att tiden har gått så snabbt att jag inte ens hunnit skriva i min dagbok. Tokigt, faktiskt.

Förra veckan, till exempel, så var det jättevarmt. En dag var papa och jag och badade hos Hadrien och Victoire (och Sophie och Hervé). Sedan ville papa arbeta lite i trädgården, så Sophie passade mig. De har en liten uppblåsbar simbassäng som papsen inte har sett ännu. När papsen kom hem på kvällen, så hade papa bjudit in Hadrien och hela familjen att ta en drink hos oss på kvällen. Det var jätteroligt. Jag sprang efter Hadrien hela tiden. I början ville han leka lite, men sedan sprang han bara iväg. Victoire satt i alla fall kvar, för hon hade fått låna min stol, så hon kunde inte komma loss.

I fredags var papsen hemma med mig och papa var på jobbet. Det var fortfarande varmt, så vi kunde nästan inte gå ut. Men när papa kom hem sprang papsen och jag iväg till lekplatsen. Den är rolig, fast inte så kul som den hos fafoum och faffa. Det finns ingen sandlåda, men det finns gungor och en jätterolig rutschbana. På vägen dit, förresten, så snubblade jag och ramlade på asfalten. Det gjorde on och jag skrapade knäet, för första gången. Det gjorde ont en liten stund, men sedan gick det över.

På lördagen var vi på IKEA i Belgien. Papa och papsen skulle kolla på lite grejer till  mitt nya kök. De såg nya skåpluckor när vi åt lunch på IKEA i Malmö på vägen hem från Sverige, och en ny spis. Det blir nog jättefint. Medan de satt och pratade med tanten sprang jag omkring och undersökte vad som fanns, och om det var någonting annat vi behövde till köket. Diskborstar, till exempel. Där fanns en hel korg, så jag plockade till mig en sju åtta stycken som jag testade och provade. De verkade bra, faktiskt. Bra sugförmåga och tuggmotstånd. Jag vet inte alls varför papsen la tillbaka dem när vi skulle gå därifrån.

På söndagen var det fortfarande varmt, fast inte lika, så vi var inne, papsen och jag. Papa var ute och jobbade på framsidan av huset. Han tog bort en massa marktegel framför vårt gamla garage som de skall lägga framför det nya. På kvällen gick papsen och jag till lekplatsen igen. Där fick jag en ny kompis, Louis, som var där med sin mamma Anaïs. Vi lekte inte så mycket tillsammans, men jag lånade hans trehjuling och han lånade min boll. Papsen och Anaïs pratade jättemycket.

Nu är vi i alla framme vid i går. Papa och jag var ute och gick lite i Hagen. När vi stod och pratade med en tant kom papsen hem. "Pépé! Pépé! Pépé!" ropade jag då, på långt håll. Papsen blev jätteglad. Papa var trött i hela kroppen efter allt arbete i trädgården i helgen, så han orkade inte gå ut igen och fortsätta som han tänkt. I stället gick vi in alla tre och lekte. Papa satt och läste en tidning och jag sprang omkring och lekte med en massa andra tidningar. Man kan ju till exempel ta upp dem ur tidningskorgen och slänga dem på golvet, och sedan kan man flytta dem lite till. Kanske kan man bläddra lite i dem också. När jag höll på som bäst skrattade papa och papsen åt mig. De såg så roliga ut att jag också började skratta. då höll vi på att skratta så, alla tre, en lång stund. Det var kul, det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar