fredag 19 maj 2017

Ny säng och nya mått

Hej dagboken,


I lördags tog jag med papa och papé till IKEA. De ville nämligen köpa ny sang till mig och det är ju jättespännande. IKEA är en rolig affär. Man kan springa omkring massor och ibland finns det leksaker också. Papa och papé hittade min säng nästan direkt. De hade tjuvkikat lite på internet först, tror jag. Det blev en säng som jag kan ha ända tills jag blir vuxen, med en utdragbar extrasäng. "Där kan en tjejkompis sova over", sa papa och papé. "Ja, eller en pojke", svarade jag. Då skrattade de, men jag förstod inte varför.
De köpte en ny spis också, för Hugo och Jules välte en vinflaska på den förra så att den sprack. Sedan köpte de nytt täcke, kudde, lakan, påslakan, madrass och någon hylla till deras eget sovrum. Onödigt, tyckte jag, det var ju mig vi skulle handla till.
Det var inte så lätt att få fast allt på taket. Papa och papé höll på länge och stånkade och stönade, men till slut var de klara. De trodde att det skulle ramla ned på vägen när vi körde, men det satt fast ända till vi kom hem.
Nu ska de bara montera ihop sängen också. Vi får se när det blir. Snart hoppas jag.


När papé kommer hem från jobbet blir jag jätteglad. Då vill bara jag prata med honom, fast papa brukar också ha en massa att säga. Ibland får jag faktiskt saga till papé: "Kan du inte prata mer med mig i stället?/ Tu ne peux pas plutôt parler à moi?" Då gör han det, fast papa fortsätter att prata i alla fall.


I går var jag med klassen på en bondgård. Det var jättekul och jag såg en massa djur. Men när papé frågade mig vilka djur jag sett kom jag inte ihåg något. Han fick fråga mig så att jag kunde säga ja eller nej. Till exempel såg jag kossor och hönor, men Inga elefanter eller noshörningar som papé trodde.


I kväll kommer farbror Erik och Tage från Sverige. Men det kan jag ju inte berätta om än, dummer ...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar