måndag 22 maj 2017

Erik och Tage


Hej dagboken,
 
I helgen har vi haft besök. Papés kompis Erik var och hälsade på tillsammans med Tage. Tage är liten, fast han nästan lika stor som jag. Han har bara ett och ett halvt år och jag fyller ju snart fyra. Han pratar ingen franska. Inte så mycket svenska heller, faktiskt. Men papé sa att jag skulle prata svenska med honom, så jag ropade ”Kom” när han skulle komma och ”fukost” när vi skulle äta frukost. Jag vet inte riktigt hur mycket han fattade, men papé förstod i alla fall. Fast han visste ju redan att vi skulle äta …
 
I lördags var vi på lekplatsen i Roeser. Det var jättekul och jag träffade en massa kompisar från Hagen och från skolan. Tage lekte på småbarnslekplatsen. Han ville leka med en stor grävskopa men då ramlade han och slog upp ögonbrynet. Egentligen var det dags att åka hem och äta, men vi fick åka tillsjukhuset i stället. Tage behövde inte sy. Farbror doktorn klistrade ihop såret, men först fick vi vänta i två timmar. Som tur var fanns det lite leksaker att hålla på med. Innan vi åkte till sjukhuset träffade vi Virgine. Hon hade en påse med mandlar och torkad frukt. Det var gott att äta, så jag kunde hålla humöret på topp hela tiden. På sjukhuset när vi skulle skriva in Tage kom Joaquim och hans pappa och farmor och farfar. Han hade precis fått en lillebror som de skulle hälsa på.
 
I går var vi i Hagen hela dagen. Först gick vi en promenad och slutade på lekplatsen. Sedan gick vi en annan promenad men slutade på lekplatsen i alla fall. Tage är lite liten och kan inte göra så mycket själv. Jag springer omkring eller så cyklar jag eller lånar en sparkstötting från en kompis. Igår var Louis där, och Louisson och en massa andra barn (och vuxna). Louisson sa att han var en hjälte och skulle skydda mig.
 
I dag har jag varit i skolan igen och Erik och Tage har åkt hem. När papé kommer hem skall vi bada. Papa brukar börja badet när det är mitt i veckan, för annars blir det så kort tid tills jag måste gå mupp för att hinna äta. ”Men det är papé som tvättar kroppen”, fick jag i alla fall bestämma innan jag la mig igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar