söndag 7 maj 2017

Dop och presidentval


Hej dagboken,

 

Nu är jag döpt i Frankrike också. I Sverige hade jag namngivning för nästan två år sedan. Det har tagit lite tid för papa och papé att fixa det, men så blev det roligt också.

 

På lördagen kom tata Cat, min franska gudmor, och Thierry. Det var mysigt. Vi lekte och hade det jätteroligt. När jag sovit middag skulle vi egentligen ha åkt in till Luxemburg, men det regnade, och så var det senare än vanligt och jag måste ju bada, tvätta håret och så där, så att jag blev fin till dagen därpå.

Igår var det den stora dagen. Papa och papé fixade en massa (mest papa, för papé var med mig. Tata Cat och Thierry sov jättelänge, så vi fick gå in och väcka dem. Sedan försvann kära papa och papé en liten stund, för det var tvungna att gå och rösta på någon president eller vad det nu var. De var ganska glada att de andra gästerna kom en halvtimme senare än bestämt, för de var inte klara. Klockan elva, som de bestämt, satt papa, papé, tata Cat och jag i mitt rum. Papa satt i kalsongerna och flätade mitt hår. Papé hade i alla fall byxor på sig. Tata Cat var redan färdig. Hon hade en blå klänning som fafoum skulle tyckt om.

Sedan kom alla på en gång: mamie och Rolande, tontoin Eric, Léa och Hugo, tonton Stéphane, tata Laurence, Louise och Jules. Oj, vad mycket kackel det var. Sedan var det dags för min lilla namngivningsceremoni. Papa och papé höll ett litet tal. Sedan skulle papa ge mig en droppe champagne på läppen. Det smakade inte alls gott. Det var faktiskt så äckligt att jag började gråta. Då var det skönt att kunna lägga huvudet mot papés axel. När gudmor Cat också höll ett litet tal, så lyssnade jag inte så mycket. Gudfar Eric stod där också som stöd, men just då var det bara papé som gällde.

En liten stund senare var det full fart igen. Jag lekte med Hugo och Jules, och Louise. När papa och papé skulle sätta in lasagnen i ugnen upptäckte de att vi hade strömavbrott. Precis när Eric och Stephane skulle åka iväg och köpa pizza till barnen kom strömmen tillbaka. papa trodde inte att vi hade köpt tillräckligt med mat, men det blev en massa över. Förstås, sa att Cat, och papé också.

Hugo och Jules fick inte leka med bollen inomhus. Det gjorde de ändå och sköt den så att den träffade en vinflaska som ramlade på induktionshällen, så att ett stort hörn sprack och lossnade. Jag tror att de skämdes ganska så mycket, för de försvann ut till fotbollsplanen i stället.

Jag fick en massa presenter också. Av papa och papé fick jag en rosa pärla som de köpt i Växjö tillsammans med fafoum. Eric hade köpt ett silverarmband med en delfin och en låda med badskum och parfym. Cat och Thierry hade köpt ett halsband med ett guldhjärta som var likadant som det jag fått av fafoum och faffa, så de skall byta det. Av Stéphane och Laurence fick jag en liten handväska och en nattlampa. Mamie hade köpt en necessär med en zebra och så fick jag pengar. Rolande gav mig också pengar.

När Stephane, Laurence, Louise och Jules åkt hem åt vi igen. Jag fick äta lite haricots verts framför teven, för alla ville se vem det var som blev president. Det blev han som alla ville, Macron heter han visst.

Till slut var det bara Cat och Thierry kvar, för de åker hem idag. klockan hann bli ganska mycket, så det var riktigt skönt att gå och lägga sig. Jag somnade nästan direkt …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar