fredag 18 november 2016

Sagor


Hej dagboken,

 

När jag skall lägga mig brukar jag försöka hitta en massa saker för att dra ut på det så mycket som möjligt. Egentligen börjar jag redan när jag skall äta. Först försöker jag få leka medan papa eller papé förbereder maten. Sedan äter jag långsamt och ber papa eller papé berätta någonting. Ett tag ville jag att de skulle prata om semestern och om hästarna som vi matade. Nu har jag hört talas om Saint Nicholas som kommer med godis till skolan. han är lite som tomten, har papa sagt.

 

När det är dags att borsta tänderna vill jag göra det själv. Men jag vill också hålla i en av alla små flaskor med krämer eller schampo som papé har tagit med sig hem från sina resor. Det som är svårt är att man ju gärna vill öppna flaskorna och det kan man inte göra med en hand. Då måste man släppa tandborsten och då kan man inte borsta. Knepigt, faktiskt! Papé brukar ta över borstandet, ”så att vi blir klara nån gång” säger han.

 

Jag tycker om att läsa sagot som jag redan kan. En nygammal bok är musen som vill titta i alla djurens blöjor för att se om det finns något bajs där. BAJS ropar papé och jag varje gång vi öppnar en blöja. Och så vill jag läsa om de tre feerna. egentligen är det papa som skall läsa den, för den är på franska. Men papé kan också. I går läste han varje sida utom sista ordet, så fick jag fylla i. jag kunde alla utom en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar