söndag 13 november 2016

Bara en

Hej dagboken,

Det finns ganska många stora saker i världen. som skåp och garderober, till exempel. Ibland hade de skjutdörrar som är lätta att få upp, men ibland har de stora dörrar med handtag som sitter jättehögt. Och ibland sitter skåpen så tätt att man inte har en chans att komma emellan med fingrarna. Vad gör man då? kan man undra. Jo, man böjer sig förstås ned och tar tag i nedersta kanten på skåpdörren och vips, så är man inne. Fiffigt, va?

I går när jag sov middag hade jag en mardröm. Papé hörde att jag grät, så han kom upp och frågade vad det var. Sedan tog han med mig till papas och papés säng och så la vi oss där. Jag somnade om direkt, det var så skönt. Papé låg bakom mig. När jag vaknade undrade jag först var jag var, men sedan vände jag mig om och såg papé. Då bara log jag, för det var så mysigt. Sedan lekte vi lite i sängen och busade. Jag tycker om att läsa en av papés böcker. Det finns inga bilder i, men han har ett bokmärke man kan leka med. Men det är bara roligt om papé läser en annan bok på samma gång. Sedan ska vi gömma böckerna under täcket så inte Stora Stygga Vargen kommer och tar dem ...

Ibland tycker papa och papé att jag ska göra en sak i taget. Och ibland tycker de att det räcker, när jag gjort någonting. "Bara en till, sen slutar jag/ Qu'un seul, puis j'arrête", säger jag då. Och så håller jag upp pekfingret för att visa, ifall de inte skulle förstå annars.

Jag har börjat lära mig alfabetet nu. Fast jag får inte riktigt till det. På franska är det en massa esch och asch. På svenska har jag inte lärt mig så mycket ännu. Papé har nog försökt med en fem-ex bokstäver, men kanske tycker han att jag kan få lära mig det franska först. Men jag kan i alla fall räkna till tjugo, nästan, på svenska.

Och så sjunger jag på svenska: "Bönen sova, bönen sova. han e itte fali, men man kan do, men man kan do, honom aldi to." Ibland sjunger jag: "En sockebage, bo i stade, e du snälle kan du få, stygge få du gå."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar