måndag 6 mars 2017

Disco


Hej dagboken,

 

I lördags var det karneval på skolan. Då fick alla klä ut sig. Jag var prinsessa. Tonton Eric gav ju mig en Askungeklänning när jag fyllde år. Papa var där innan och hjälpte till att göra i ordning, sedan kom papé och jag. Det var jättemånga barn och vuxna. Först fick vi gå i ett tåg och visa upp oss för de vuxna. Mélanie gick först och klappade och försökte få igång oss. Sedan var det disco. Då fick alla dansa. Det var mörkt i rummet, för persiennerna var neddragna. En discolampa blinkade från ena hörnet. Joris bjöd upp mig och dansade. Sedan kom Nathan och ville att vi skulle gå och titta på discoljuset tillsammans. Rose ville också dans med Joris. Jag gillar både Joris och Nathan. Sedan fixade papé en crêpe med Nutella  - mums. Papé hämtade en sked så att jag kunde skrapa bort Nutellan och äta den, så fick papé äta crêpen.

På kvällen kom tata Sandie och hälsade på. Då fick jag ett hårband med prinsesshatt på. Den kanske jag kan använda en annan gång.

 

Jag brukar fråga papé vad han har gjort på jobbet på dagarna. Vad har du gjort? Vem har du pratat med? Har du pratat med tannaz? Med Birte? Med Ben? brukar jag undra. Sedan brukar jag fråga om Tannaz är en flicka och om hon har en snippa, och om Ben är en pojke och om han har en snopp. Sedan frågar jag om Birte är en pojke. ”Nej”, säger papé. ”Det är en flicka.” ”Har hon en snopp?” ”Neeej”, säger papé, ”det är ju en flicka.” ”Nej”, säger jag.”Jo”, säger papé. ”Du ljuger”, säger jag då. Då skrattar han. Häromdagen tog jag papé i hakan och sa att han var en lögnerska/ menteuse. Då skrattade han ännu mer.

 

Ibland vill jag inte gå och lägga mig. Då försöker jag att hitta på saker som håller papa och papé kvar. Men de är svårflörtade, faktiskt. Papa har sagt att jag får tre kramar var från honom och papé, sedan får jag sova. För det mesta går det bra. På morgon vill jag gärna komma och lägga mig i deras säng en stund. Papa och papé säger att vi inte sover då. Lite rätt har han faktiskt. Jag sover inte då, men ibland kanske man har sovit färdig halv sju …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar