onsdag 1 februari 2017

Läxor, middag och fåglar


Hej dagboken,

 

I går hade jag fixat middagen när papé kom hem. Jag hade kokat en liten gryta och lagt upp allt på en bricka med sallad och en purjolök, och ett glas. Han blev jätteglad. jag frågade om han skulle träna i dag. Det skulle han. Då lovade jag att packa ned en pepparkaka i en plastask som han kunde ta med sig och äta efteråt.

 

I söndags pratade vi med faffoum och faffa på skype. Efter ett tag kunde jag inte prata längre, för jag var tvungen att göra mina läxor. Det är väldigt mycket läxor i skolan.

 

I går flög det in en fågel i vår fönsterruta. Det blev en jättehög smäll. jag blev rädd och grät, men papa sa att det inte var farligt. Sedan gick ut och frågade hur det var med den. Den var stor. Papa sa att det var en hök. Den satt på altanen och såg trött ut. När papa kom ut flög den upp och satte sig i granen. Vi berättade för papé när han kom hem och papa visade en bild. Jag frågade papé varför fågeln flög in i vårt fönster. ”För att den inte såg glaset”, sa papé. ”Varför då”, frågade jag. ”För att glaset är genomskinligt”, sa papé. ”Varför då”, undrade jag. Han trodde nog att jag inte förstod, kanske för att jag frågade femton gånger, men då visade han mig ett glas som man dricker ur, vad genomskinligt betyder. Jag kanske fattade, men jag frågade några gånger till. Bara för att, liksom. Ibland svarade förresten papé ”därför” när jag frågade ”varför”. ”Du har sagt att ’därför’ inte är ett svar, sa jag då. Det hade han inget svar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar