onsdag 14 december 2016

Lucia


Hej dagboken,

 

I går var det Lucia. Inte bara borta i Sverige. Vi har varit och lussat på papés jobb och i förra veckan var papé på Lucia i London. Han flög flygplan dit. När han kom hem i lördags blev jag så glad att jag stod och hoppade innanför dörren.

 

På papés jobb var det jätteroligt. Först kom papa och jag och hämtade ut papé och så gick vi till ett rum för att byta om. Fast papé hade inte hämtat alla saker än, så jag fick följa med honom upp till hans plats. Sedan tog papé och jag på oss våra klänningar och jag fick ett glitterskärp. På huvudet hade jag min fina Luciakrona och mitt Lucialjus i handen. Papé hade en strut på huvudet och en guldstjärna på en pinne i handen. Vi gick i en lång rad in i matsalen där papa och alla de andra väntade. Vi sjöng massor av sånger. Papé och några av de stora tjejerna läste varsin liten dikt.

När vi gick ut frågade papé om jag tyckte det var roligt. ”Nej”, sa jag då”. ”Varför då”, frågade papé. ”För att jag inte kunde sångerna”, svarade jag. Men sedan var det roligt, för när vi bytt om gick vi tillbaka in och åt en massa pepparkakor och drack äppeljuice och en annan dricka. Där fanns en massa barn som jag lekte lite med. Jag längtar redan till nästa gång.

 

Snart kommer tomten. Han kommer in genom skorstenen och lämnar julklapparna. I går sa jag till papé att då måste det bli väldigt varmt för tomten, för det brinner ju i brasan. Papé sa att det är därför de släcker brasan på natten, för det är då tomten kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar