torsdag 8 december 2016

Papas och papés säng

Hej dagboken,

Nu har det en massa saker. I fredags var det min tur att ha klassens lilla varg/Petit Loup hos mig. Alla skall ha den med sig en hel helg och sedan skall vi berätta vad vi gjort. Han fick följa med mig på mitt rum och sova bredvid min säng. I sängen sover ju bara jag, Kanin och Nalle. Och så ligger Groda och Nasse i fotändan, tillsammans med den lilla musen som papa och papé köpte och hade med sig till Moskva, och den lilla nallen jag fick av tonton Eric. Men ingenting annat.

På lördagen var papa på skolan tidigt och hjälpte till att förbereda för tomteverkstan. Sedan åkte papé, vargen och jag dit. Papé hjälpte mig att måla en gran i trä och en stjärna i gips, Sedan gjorde vi en snögubbe i frigolit och en krona i skumgummi. En tant hjälpte mig att göra horn av mina händer. Hon målade av dem och klippte ut dem och klistrade fast dem på kronan. Jag fick göra en sprattelgubbe att sätta mitt foto i och färglägga renhorn som papa klippt ut i papper. Man skulle sätta en klubba i den. Jag ville äta den, men papa och papé tyckte att jag skulle vänta lite med klubbor. Nu ligger de hemma och väntar någonstans.

På söndagen åkte papé och jag till skolan igen och hämtade det som vi gjort dagen innan. Sedan skulle alla barnen sjunga tillsammans. Vi hade tränat i skolan och jag hade sjungit jättemycket hemma. Papé filmade. Men jag ville inte sjunga. Jag stod och tittade på papé och på alla barnen när de andra sjöng. Sedan åkte vi hem. Då hade papa varit och hämtat Nathalux och Marina på stationen. Jag älskar att ha gäster. Då får vi apéro/ fördrink. Det är jättegott. Jag får dricka äpplejuice och äta pistchenötter, oliver och salta pinnar. När det är dags att äta mat brukar jag inte vara så hungrig, så jag vill inte ha så mycket mat. Papa och papé brukar säga att det får gå för idag.
Sedan var det dags att sova middag, och sedan åkte vi in till Luxemburg. Jag fick åka karusell (fast jag fick tjata, bara lite. Först gick vi förbi en karusell. Papa sa att han inte hade några pengar. Då frågade jag papé. Han sa att jag skulle få åka när vi kom till nästa karusell. Jag frågade var den var. Han visste inte, så jag frågade igen. Papé sa att jag frågade minst trehundra gånger, men jag tror att han överdriver lite).
När vi skulle åka hem igen frågade papé vad jag ville äta. "Apéro", svarade jag. För det ville jag ju. Mycket godare än grönsaker.

I onsdags körde papa mig til skolan i stället för att ta mig till bussen. Saint-Nicholas skulle komma till skolan och papa skulle hjälpa till. Vi fick varm choklad och godis. Jag tyckte inte om Saint-Nicholas. Han var stor och hade stort skägg. Jag grät lite. Det var första gången fröken sett mig gråta, sa hon till papa.

I morse vaknade jag jättetidigt. Innan klockan tre, sa papa. "Papé", ropade jag. Jag ville sova i deras säng. Papa och papé tyckte att jag skulle sova i min egen säng, för att alla sover bättre då. Men jag bönade och bad, så papé tog med mig så att jag fick ligga mellan dem. Det är nog sant att vi inte sover så mycket. Men det är väldigt mysigt.
Papa åkte tidigt till jobbet och papé tog mig till bussen. När papé ringde på kvällen var han i London. Jag brukar inte bli det, men ikväll blev jag lite ledsen och bad att papé skulle komma hem. Han kommer om två "dodo", två nätter, men jag ville att han skulle komma hem ikväll. Vi får se om jag kan få sova hos papa i natt ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar