måndag 29 februari 2016

"Ta på dig glasögonen så att du ser klart"

Hej dagboken,


När pépé borstar mina tänder tar han av sig sina glasögon. Han säger att han inte kan se så bra på nära håll annars. han skrattade jättemycket när jag sa till honom att han skulle ta på sig dem så att han såg klart. "Mets tes lunettes, tu vois pas clair!" sa jag.


Nu är jag ännu bättre på att göra saker själv. När pépé tycker att det är dags att byta om till pyjamas vill jag ta av mig själv. Tröjan är ibland lite svår att få over huvudet, men byxor och trosor är inga problem. Självklart vill man ha det mjukt och gott när man gör det. Jag brukar plocka fram en badrumsmatta och vika ut den försiktigt. Den måste vara perfekt. Först liksom slänger jag ut den framför mig, sedan rättar jag till alla hörn och kanter. Sedan ställer jag mig på den, eller kanske sätter mig, och tar av mig. Tofflorna brukar jag slänga in på hyllan längst ned på skörbordet.


När det är dags att borsta tänderna nhar jag blivit duktig på det också. Jag borstar helst själv, även om pépé alltid vill borsta lite i slutet (helt onödigt, om du frågar mig!). Allra helst vill jag borstal med pépés tandborste. Jag brukar säga till honom att han skall borsta sina tänder också, samtidigt som mig. När han satt tandkräm och tagit lite vatten på sin borste brukar jag hjälpa honom. Fram och tillbaka, in och ut. Jag tycker faktiskt att hans tänder är finare nu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar