tisdag 29 mars 2016

Påskäggsjakt


Hej dagboken,

 

I helgen var det påsk. Jag vet inte riktigt vad det betyder, förutom att man får äta mer choklad än i vanliga fall. Man behöver faktiskt inte vet mycket mer än det. Papa var ute i trädgården lite först, sedan gick pépé och jag också ut. Jag fick ha två små väskor med mig. Plötsligt hittade jag små rosa ägg och en liten guldkanin. Det var jätteroligt. Sedan gick vi vidare, runt i hela trädgården, och då hittade jag ännu mer. Mums! Till slut tröttnade jag på att leta, så vi gick in och fikade i stället. Då la papa upp alla mina ägg på mitt bord. Jag fick inte äta allt på en gång, och papa och pépé hjälpte också till att äta. Papa tycker om att äta vitt bröd med choklad på. Det var gott, men man behövde inte så mycket bröd.

 

Ibland vill jag leka på övervåning. Det är inte så lätt att säga ”där uppe” på franska, faktiskt. ”En haut” skall det ju heta, men det kommer ut som ”en wo”. Men alla förstår mig i alla fall.

 

Jag frågade pépé vad han hade på huvudet. Han sa att det var hans öron. Då frågade jag varför han hade hål i dem. För att han skulle höra bättre, sa han. Vi kan lägga dem i diskmaskinen, sa jag. Pépé bara skrattade åt mig. Tydligen tyckte han inte att det var en bra idé …

 

Jag har också börjar fråga pépé ”Tu es ma copine/ är du min (tjej-)kompis?” Då skrattar pépé igen. Han säger att han är min ”copain” i så fall, för att ha är en pojke, men jag kalla honom min copine i alla fall. Papa säger att han är min papa och inte min kompis. Man kan ju tycka lite olika, verkar det som. Pépé är i alla fall min copine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar