måndag 22 augusti 2016

I vägen

Hej dagboken,

Häromdagen när papa busade med mig när papsen försökte göra mig i ordning på skötbordet, sa jag till honom "Tu me genes, ôtes-toi/ Du stör, flytta på dig!" Det tycker jag att man kan göra ibland, om det behövs. Fast jag skrattade när jag sa det, så det gjorde papa och papsen också.

Annars tycker nog både papa och papsen att jag är lite väl busig nuförtiden. Vadå? tänker jag, jag gör ju bara lite som jag vill. Vem har sagt att de alltid ska vara papa och papsen som bestämmer? Om jag inte vill plocka undan, så vill jag inte plocka undan. Om jag inte vill komma, så vill jag inte komma. Om jag inte vill svara, så vill jag inte svara. Om jag vill springa iväg på IKEA i alla gångar och pilla på vad jag vill, så vill jag det. Så enkelt är det. Då tycker jag att det är lite fula grepp av papa och papsen att säga att det inte blir någon saga om jag inte gör som de säger. Ibland försöker jag att utmana dem lite extra, för de brukar alltid läsa en saga i alla fall. Utom en gång, när jag skulle sova middag. Då sa de bara "sov gott", gav mig en puss och kram och stängde dörren. Jag försökte säga att jag ville ha en saga, men de sa nej, och då tänkte jag att det väl fick vara så. De trodde nog att jag skulle gråta, men det gjorde jag inte. Men kanske får jag ta dem på lite mer allvar. Ibland ...

I söndags skype:ade vi med faffoum och faffa. Det var ett tag sedan, för vi har ju varit på semester. Det var ett tag sedan också som jag fick trycka på alla knappar. Det var jätteroligt. Ibland tyckte papsen att jag tryckte lite för mycket, men då fick jag säga till honom att jag ju måste trycka för att se faffoum och faffa bättre.

Sa jag att papsen brukar låta mig titta på sin platta ibland. På semestern upptäckte jag "Tre små grisar". Den är jättekul och lite läskig på samma gång, men jag kan se den varje dag. Sedan sätter papsen på "Peppa Pig". Han tar den på engelska, så att jag skall få lära mig det också. Ibland försöker jag att byta film. Det går riktigt bra, tycker jag, fast papsen tycker att jag kommer åt så konstiga saker. "Vad gjorde du nu?" frågar jag när han ändrar på det jag nyss hittat. "Vad gjorde du?" svarar han då, med en fråga till min fråga. Tok-papsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar